«حلوا ارده» و مهارت پخت کباب بروجرد ثبت ملی شد

کد خبر: 
۱۵۳۵
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان:

«حلوا ارده» و مهارت پخت کباب بروجرد ثبت ملی شد

«حلوا ارده» و مهارت پخت کباب بروجرد ثبت ملی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت:«حلوا ارده» و مهارت پخت کباب بروجرد ثبت ملی شد.

به گزارش خبرنگار زرک، سید امین قاسمی امروز چهارشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: در کمیته تخصصی ثبت میراث ناملموس که با حضور مسئول ثبت آثار لرستان در دفتر ثبت آثار وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی برگزار شد ۱۲ اثر ناملموس لرستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

ثبت ملی ۱۲ اثر ناملموس لرستان

وی، اظهار داشت: «صابون پزی» سنتی بروجرد، «فنون ساخت سماور خمره‌ای» بروجرد، مهارت «پخت کباب» سنتی بروجرد، مهارت پخت «پَتلَه پُلو» بروجرد، مهارت پخت سنتی «حلوا ارده پشمکی» بروجرد، مهارت پخت سنتی «حلوا ارده روغنی» بروجرد، مهارت پخت نان «تیری» بروجرد، مهارت پخت «شامی کباب» خرم آباد، «کنگر شیر»، «نان بلوط (کَلک)»، نان «گِرده» و مهارت بستن «گلونی» در میان مردان و زنان عشایر لرستان، ۱۲ اثر ناملموس بودند که با پیگیری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ثبت ملی شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با تاکید بر توسعه فعالیت‌های فرهنگی مبتنی بر مهارت‌های کاربردی، طبخ غذا و مهندسی خیاطی لرستان، بیان داشت: گرچه لرستان مهد آثار ملموس طبیعی و تاریخی ست اما نباید از آثار فاخر ناملموس در این استان غافل ماند.

قاسمی با اشاره به اینکه در حال حاضر پرونده حدود ۴۰۰ اثر غیر منقول دیگر نیز برای ثبت ملی به دفتر ثبت وزارت ارسال شده است، بیان کرد: در این حوزه برگزاری نمایشگاه‌های متنوع و جشنواره‌های بومی محلی با اهمیت است چرا که بخش مهمی از فرهنگ و تاریخ غنی لرستان در آن نهفته است.

۸ واحد تأسیسات گردشگری ایجاد می‌شود

وی همچنین، بیان داشت: به منظور توسعه صنعت گردشگری و رفاه مسافران از ابتدای امسال تاکنون مجوز احداث ۸ واحد تأسیسات گردشگری در لرستان صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، گفت: این تأسیسات گردشگری شامل چهار واحد مجتمع گردشگری، دو واحد سفره خانه، یک واحد اقامتگاه بوم گردی و یک واحد تأسیسات اقامتی پذیرایی در سطح استان خواهد بود.

قاسمی با بیان اینکه به زودی عملیات احداث این تأسیسات گردشگری با سرمایه گذاری بخش خصوصی در استان آغاز می‌شود، افزود: پیش بینی می‌شود با احداث این تعداد تأسیسات گردشگری در لرستان، برای ۳۱۴ نفر شغل ایجاد شود.

وی با تاکید بر ضرورت توسعه امکانات رفاهی و تفریحی در کنار جاذبه‌های گردشگری استان، اظهار کرد: توسعه تأسیسات رفاهی و تفریحی جدای از اینکه موجب معرفی مناطق گردشگری مختلف استان می‌شود تأثیر بسیار خوبی بر وضعیت اشتغالزایی محل دارد که همین موضوع در رشد اقتصادی استان و کاهش آمار بیکاری تأثیرگذار خواهد بود.

۲۵۲ کارت مهارت آموزی صادر شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه، عنوان کرد: به منظور ترویج و آموزش صنایع دستی از ابتدای امسال تاکنون ۲۵۲ کارت مهارت آموزی در استان صادر شده است.

قاسمی، اظهار داشت: از ابتدای امسال تاکنون ۱۶۸ فقره کارت مهارت آموزشی صادر و ۸۴ فقره کارت شناسایی در حوزه صنایع دستی تمدید شده است.

وی با بیان اینکه در این مدت همچنین یک فقره مجوز تأسیس کارگاه صادر و یک فقره پروانه تولید کارگاهی نیز تمدید شده است، افزود: در سه ماهه اخیر ۱۳ فقره مجوز مشاغل خانگی مستقل و یک فقره مجوز مشاغل خانگی پشتیبان نیز صادر شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان، در خصوص ضرورت اطلاع رسانی برنامه‌های معاونت صنایع دستی این اداره کل در دوران شیوع ویروس کرونا نیز، بیان داشت: به علت تقارن سه ماهه نخست امسال با شیوع ویروس کرونا جلسات زیادی از طریق ویدئو کنفرانس انجام شده و نشر اخبار و اطلاع رسانی از نحوه و زمان برگزاری مجازی دوره‌ها نیز از طریق فضای مجازی انجام می‌شود./

یعقوب دالوند

برچسب‌ها: 
اداره کل میراث فرهنگی لرستان - سید امین قاسمی - گلونی - ثبت ملی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم