از برگزاری مجازی مراسم عرفه تا ممنوعیت ذبح قربانی در منزل

کد خبر: 
۱۷۵۷
رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تشریح کرد:

از برگزاری مجازی مراسم عرفه تا ممنوعیت ذبح قربانی در منزل

دکتر محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان ضمن ابلاغ دستورالعمل‌های بهداشتی ویژه مناسبت‌های پیش رو به رؤسای مراکز بهداشت و درمان لرستان، از اولویت برگزاری مراسم عرفه از طریق فضای مجازی تا ممنوعیت ذبح قربانی در منزل را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، محمدرضا نیکبخت در سخنانی خطاب به مدیران شبکه‌ها و رؤسای مراکز بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه شایسته است در روزهای پیش رو به نکات و دستورالعمل‌های بهداشتی توجه ویژه شده و بر حسن اجرای آنها به دقت نظارت شود، اظهار داشت: اولویت برگزاری مراسم عرفه از طریق فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه مراسم عرفه فقط در مناطق سفید برگزار و از برگزاری مراسم عرفه در سایر مناطق (زرد، نارنجی و قرمز) پرهیز شود، تصریح کرد: در صورت برگزاری حضوری مراسم دعای عرفه در مناطق سفید در حد چند محل مشخص بدون تجمع و فیلمبرداری و پخش مستقیم از رسانه ملی و استانی و بهره گیری مردم در منازل از رسانه ملی (رادیو و تلویزیون) انجام شود.

در صورت برگزاری حضوری مراسم در مناطق سفید، جمعیت حداکثر ۵۰ نفر رعایت شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان یادآور شد: در صورت برگزاری حضوری مراسم در مناطق سفید، در تعدادی از مراکز مشخص شده (مراکز شهرستان‌ها) و در فضای باز با رعایت فاصله ۱.۵ متر و استفاده از ماسک و جمعیت حداکثر ۵۰ نفر رعایت شود.

نیکبخت با تاکید بر اینکه در صورت برگزاری مراسم دعای عرفه در مناطق سفید در مکان‌های مسقف با ۲۵ در صد ظرفیت محل حداکثر ۵۰ نفر به ازای هر نفر ۴ متر مربع دارای تهویه مناسب و استفاده از ماسک رعایت شود، افزود: مراسم‌ها بدون توزیع نذری و پذیرایی باشد و در صورت توزیع مواد غذایی و توزیع آب بایستی به صورت بسته بندی یک نفره و بیرون بر باشد.

وی با اشاره به اینکه برگزاری مراسم در فضای باز بیش از دو ساعت و در فضای مسقف و سرپوشیده بیش از یک ساعت نشود، گفت: گندزدایی قبل و بعد از مراسم محل (سطوح مشترک) ضروری بوده و باید انجام شود؛ همچنین وجود مواد ضدعفونی دست در ورودی محل برگزاری مراسم ضروری است و کنترل تردد و ورود و خروج جهت جلوگیری از تجمعات توسط مسئولین برگزاری انجام شود.

ماسک برای افرادی که فاقد ماسک هستند در نظر بگیرید

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه مراکز بهداشت با هماهنگی سازمان تبلیغات و مسئولان برگزاری هماهنگی لازم جهت نظارت و کنترل بهداشتی برنامه ریزی کنند، تصریح کرد: مسئولان برگزار کننده، ماسک برای افرادی که فاقد ماسک هستند در نظر گرفته و هنگام ورود به محل جهت استفاده تحویل داده شود.

نیکبخت در بخش دیگری از سخنان خود شرایط برگزاری مراسمات اعیاد قربان و غدیر را تشریح کرد و گفت: برگزاری هر گونه مراسم و جشن و نماز عید غدیر و قربان فقط در مناطق سفید از نظر شیوع بیماری کووید ۱۹ انجام شود و از برگزاری مراسم و نماز اعیاد قربان و غدیر در مناطق زرد، نارنجی و قرمز پرهیز شود.

وی با تاکید بر اینکه از برگزاری هر گونه مراسم جشن اعیاد با تجمعات بزرگ پرهیز شود و برگزاری مراسم به صورت مجازی و از طریق رسانه‌ای ملی انجام شود، افزود: از فعال شدن ایستگاه‌های صلواتی جهت توزیع شیرینی و شربت و موارد مشابه پرهیز شود.

اولویت برگزاری نماز اعیاد قربان و غدیر در مناطق سفید در فضای باز است

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: اولویت برگزاری نماز اعیاد قربان و غدیر در مناطق سفید در فضای باز با رعایت فاصله ۱.۵ متری و با استفاده از ماسک و همچنین مهر و سجاده شخصی است و در صورت برگزاری نماز عید غدیر و قربان به صورت مساجد محله در مناطق سفید با حداکثر ۵۰ نفر نمازگزار و رعایت فاصله ۱.۵ متری از هم ضروری است.

نیکبخت با اشاره به اینکه حداکثر زمان جهت برگزاری نماز غدیر و قربان از یک ساعت بیشتر نشود، اظهار داشت: استفاده از ماسک توسط نمازگزاران و همه افراد شرکت کننده در مراسم فریضه نماز الزامی است؛ همچنین استفاده از سجاده و مهر شخصی توسط نمازگزاران ضروری است.

وی با بیان اینکه در صورت برگزاری نماز در فضای سر پوشیده و مسقف، داشتن تهویه مناسب ضروری است بطوریکه حداقل در و پنجره‌ها در مدت برگزاری نماز باز باشد، سطوح مشترک محل‌های برگزاری قبل و بعد از مراسم توسط مسئولین برگزاری گندزدایی شود و در ورودی محل برگزاری امکانات ضدعفونی دست فراهم و تعبیه شده باشد، تصریح کرد: مسئولین برگزار کننده، ماسک برای افرادی که فاقد ماسک هستند در نظر گرفته و هنگام ورود به محل جهت استفاده تحویل داده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با تاکید بر اینکه مردم از دید و بازدید اعیاد قربان و غدیر در همه مناطق پرهیز کنند، گفت: مراسم قربانی و عمل ذبح مطابق دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی باشد و از ذبح قربانی در منازل پرهیز شود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب‌ها: 
محمدرضا نیکبخت - دانشگاه علوم پزشکی لرستان - ستاد مدیریت بیماری کرونا

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم