چرا در فلاكت، اول شديم؟

چرا در فلاكت، اول شديم؟

نرخ فلاكت لرستان

زرك ـ علیرضا مقسمی*

براساس آماری که این روزها از منابع خبریِ مختلف منتشر شده است، لرستان بینِ سی و یک استان با نرخِ فلاکت ۵۳/۸درصد، حائز بالاترین میزان فلاکت در کشور شده است!

نرخ فلاکت لرستان نیز مانند همه‌ی استان‌ها از مجموع نرخ تورم و بیکاری حاصل شده بنابراین بیراه نیست اگر پیشینه‌ی آنرا در بیکاریِ زایدالوصفِ جوانان لرستان و همچنین ریشه‌ی آنرا در عمقِ عدم موفقیت مسئولانِ اقتصادی استان در کنترلِ تورم، حداقل به اندازه‌ی نرخ آن در سایر استان‌ها جستجو کنیم!

استان لرستان، فارغ از استعدادهای شگرفی که در بین جوانانِ بومی خود در حوزه‌های مختلف فنی مهندسی، پزشکی، علوم پایه، اقتصاد، علوم اجتماعی و سیاسی دارد، و نیز بدون توجه به منابع عظیمِ خدادادی لرستان، که بی‌شک مهمترینِ آنها استعدادِ این استان برای قرارگرفتن در راسِ صنعتِ توریسم و گردشگری کشور می باشد، از یک ویژگی خاصِ دیگر نیز برخوردار است و آن نعمتِ وجود افرادیست که در سراسر دنیا و کشور بدلایل مختلف، حاضرند ثروت و دارایی خود را برای ایجاد اشتغال و سرمایه گذاری به لرستان منتقل کنند.

نگارنده بدلیلِ ارتباطِ مستقیم با تعدادی از این سرمایه گذارانِ بومی و غیربومی که متمایل به انتقال سرمایه‌های خود برای ایجاد مراکز تفریحی، تجاری، آموزشی، درمانی و ...در این خطّه هستند، به ضِرس قاطع، علت کسب عناوین برتر در تورم، بیکاری و اینک ثبت رکورد مفلوکترین استان کشور بنام لرستان را، نبود متولیِ مشخص و پاسخگو برای ترغیب، جذب و حفظِ اینگونه سرمایه گذاری‌ها در لرستان می‌دانم!

توجه به این مهم، قطعاً با حرکاتِ فرمالیته! همچون نصب بیلبورد در بزرگراه‌ها، سخنرانی‌های آتشینِ برخی مسئولان استانی مبنی بر حمایت از سرمایه گذاران و یا برخی دستوراتِ کلیشه ایِ بعضاً بدون مطالعه برای سهولت در سرمایه گذاری نیست! بلکه معنیِ توجه به ترغیب و جذب سرمایه گذاران، همانا پهن کردن فرش قرمز در زیر پای آنان و ایجاد کارگروهی متشکل از نمایندگان تام الاختیار مدیرانِ دستگاه‌های مسئول برای رفع موانع احتمالی با هدف حضور و حفظِ سرمایه گذاران است!

شک ندارم اگر در عالمِ خیال، شما استاندار لرستان بودید! همین فردا تمام جلسات خود را لغو کرده و به مسئول دفترتان دستور می‌دادید فراخوان بزنند که تا ده روز آینده دفتر استاندار به روی سرمایه گذاران در حوزه‌های مختلف باز است! بیایند تا درخصوص طرح‌های آنان به مشورت بنشینیم!

یقین دارم اگر شما معاون عمرانی استاندارلرستان بودید! همین فردا به مسئول دفترتان دستور می‌دادید که تمام جلسات معمول لغو و بمدت ۱۰ روز با حضور مدیران دستگاه‌های اجرایی، موانع عمرانیِ سر راه اجرای پروژه‌های سرمایه گذاران بخش خصوصی را با اولویت مناطق محروم تر و پرجمعیت‌تر که منجر به اشتغال‌زایی سریع‌تر می‌شوند به سرعت بررسی و تصمیم‌گیری کنند!

مطمئنم اگر در خیالتان، شما متولی صمت بودید! بسرعت موانع صنایع کوچک و متوسط را که در شهرک‌های صنعتی دو دستی! گریبانِ صنایعِ کوچکِ رو به احتضار را گرفته است، با برگزاری جلساتی هدفمند و نتیجه گرا، با حضور مدیرانِ بخش خصوصی و صاحبان صنایع کوچک و متوسط بررسی می‌کردید و بدادشان می‌رسیدید!چرا که شما می‌دانید، مشکل اصلیِ صنایع کوچک، عدم بازار فروش مطمئن و همیشگی، عدم امکان تهیه‌ی مواد اولیه مرغوب با منابع ثابت در برخی موارد و همچنین مشکلات کارگری، مالیاتی و بیمه ایست!

این روند می‌تواند تا سطح یک کارشناس مسئول در ادارات تابعه شهرستان‌ها ادامه یابد، اگر مدیران ارشد و عالی استان نیز مانند شما به رفع این موانع اعتقاد عملی داشته باشند!

عبور از این رتبه‌ی نخست در فلاکت، دست یافتنی ست! اگر مسئولان نیز مانند شما تمام همّ و غم شان را بر روی شناخت عوامل ایجادِ این رتبه‌ی ننگین بگذارند!

التزام عملی به این نکته که تنها راه عبور از این رتبه‌ی نخستِ کشوری در فلاکت، توجه به جذبِ همین اندک سرمایه گذارانیست که دل در گرو رشد لرستان دارند، کلید گشایشِ قفل اقتصاد لرستان است.

دنیایِ اقتصادیِ پیشِ رو، بعد از عبور احتمالی ما از این وضعیتِ کرونا زده! بشدت بی‌رحم‌تر از قبل خواهد بود و تنها مدیران و مسئولانی می‌توانند استان، منطقه و مردم خود را از این ورطه بسلامت عبور دهند اول اینکه به نقش خود در ایجاد این رتبه‌ی نخست در فلاکت استان کاملاً واقف باشند و دوم اینکه با التزام عملی به شعار سال ۹۹، بدنبال رفعِ نقائص احتمالی در مجموعه های تحت مدیریتِ خود، هدف اصلی شان ایجاد جهش واقعی در تولید باشد!

نواقصی که بی‌شک در توقف پروژه‌های عمرانی، به خواب رفتن صنایع کوچک و متوسط، بیکاری و رشد تورم و در نهایت کسبِ رتبه‌ی نخست فلاکت در کشور بی‌تاثیر نبوده است!

* کارشناس ارشد مدیریت استراتژیک

 

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم