وقتی کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناس خبره جایز نیست

کد خبر: 
۱۴۳۲
والیزاده در مراسم اتیان سوگند کارشناسان جدید کانون:

وقتی کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناس خبره جایز نیست

وقتی کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناس خبره جایز نیست

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان با اشاره به اینکه حجم کارهایی که به کارشناسان خبره ارجاع داده می‌شود، بسیار بیشتر از کارشناسان رسمی است، اظهار داشت: این در حالی است که وقتی در همه‌ی رشته‌ها و حوزه‌ها کارشناس رسمی دادگستری داریم، استفاده از کارشناس خبره جایز نیست.

به گزارش خبرنگار زرک؛ حجت والیزاده در مراسم اتیان سوگند کارشناسان جدید کانون با اشاره به اینکه از مجموع ۱۱۶۰ کارشناس خبره‌ی استان، تعداد ۶۳۰ نفر از آن‌ها فعال هستند که این تعداد سال گذشته حدود سه میلیارد تومان دستمزد کارشناسی دریافت نموده‌اند.

وی افزود: این در حالی است که کارشناسان خبره، هیچ کدام از تعهدات کارشناسان رسمی را ندارند و در عین حال نظارت‌های ساختاری که بر فعالیت کارشناسان رسمی می‌شود، مشمول کارشناسان خبره نمی‌شود.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان با تاکید بر اینکه بر اساس تاکیدات بزرگان دینی، زمانی که آب هست، تیمّم باطل است، تصریح کرد: وقتی در همه‌ی رشته‌ها کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناسان خبره جایز نیست.

والیزاده با تاکید بر اینکه کارشناسان کانون سالیانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بابت تمدید پروانه و ابطال تمبر به حساب قوه قضاییه واریز می‌نمایند، بیان داشت: علاوه بر این، تمامی کارشناسان رسمی دادگستری دارای پرونده مالیاتی هستند و در این حوزه هم مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان خبره حتی سوگند کارشناسی هم ادا نمی‌کنند، گفت: از آن طرف کارشناسان رسمی دادگستری سوگند یاد می‌کنند که پایبند اصول انسانی، اخلاقی و دینی باشند و علاوه بر آن، از طریق دادسرای انتظامی هم نظارت ویژه‌ای بر عملکرد و فعالیت آن‌ها می‌شود.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان افزود: این در حالی است که بر عملکرد کارشناسان خبره، نظارت حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ اگرچه دستگاه قضایی به صورت غیر مستقیم ممکن است نظارت‌هایی داشته باشد.

والیزاده با بیان اینکه کانون کارشناسان رسمی دادگستری در تمام رشته‌ها و شهرستان‌ها دارای کارشناس است و چنانچه بعضا کمبودی هم در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توان آن را از طریق مرکز وکلا برطرف نمود؛ بنابراین منطقی نیست که این توان و تخصص نادیده گرفته شده و از سایر کارشناسان استفاده شود.

وي در بخش دیگری از سخنانش خطاب به کارشناسان جدید بیان داشت: شما مسئولیت سنگینی به عهده دارید و اگر نظریه‌ای که ارائه می‌نمایید دقیق نباشد، علاوه بر اینکه ممکن است افرادی به واسطه‌ی آن دچار زیان شوند، برای خود شما هم تبعات حقوقی دارد.

والیزاده، عدم آگاهی از قوانین و دستورالعمل‌ها را از سوی کارشناسان، نقطه‌ضعف فاحشی دانست و افزود: ضرورت دارد کارشناسان به صورت کامل در جریان قوانین و دستورالعمل‌های بروز باشند که این خلاء می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی شود./

 

 

برچسب‌ها: 
كانون كارشناسان رسمي دادگستري لرستان - حجت واليزاده - اتيان سوگند

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم