هوشمندسازی گلخانه کشت و صنعت لرستان

کد خبر: 
۶۰۱۱
در پی طرح‌های دانش بنیان در استان:

هوشمندسازی گلخانه کشت و صنعت لرستان

هوشمندسازی گلخانه کشت و صنعت لرستان

گلخانه مجتمع کشت و صنعت لرستان، گلخانه‌ای تمام هوشمند است که بهره وری ۲۰ برابری آب، عاری بودن از آفات و سموم و افزایش ۱۵ برابری تولید از مزایای کشت در آن است.

به گزارش پایگاه‌ خبری‌ زرک، مجتمع کشت و صنعت و گردشگری فجر صفای لرستان یکی از مدرن‌ترین و به روز‌ترین واحد‌های اقتصادی در حوزه کشاورزی، باغبانی و گردشگری به خصوص در بخش محصولات گلخانه‌ی در ایران است.

طرحی دانش بنیان که با تکیه بر توان متخصصان داخلی هم دانش مدیریت تولید در گلخانه‌های هیدروپونیک یا کشت بدون خاک را که عموماً در اختیار هلندی‌هاست بومی کرده و هم اکنون قریب ۷۰ درصد محصولاتش که عمدتأ گوجه فرنگی و فلفل است صادر می‌کند.

هم اکنون با بومی سازی دانش گلخانه‌های هیدروپونیک یا همان کشت بدون خاک بر پایه آب و بهره گیری از متخصصان حوزه کشاورزی در گلخانه‌های مجتمع یک هزار و ۵۰۰ هکتاری کشت و صنعت لرستان، ۳۰۰ نفر مشغول به کار هستند.

امکان پرورش گیاه در اقلیم‌های متفاوت، افزایش تراکم در واحد سطح، عاری بودن محیط کشت از میکروب‌های خاکزی، مدیریت بهتر و دقیقتر آفات و افزایش بیش از ۱۵ برابری تولید و بهره‌وری ۲۰ برابری از آب از مزیت‌های تولید در گلخانه‌های هیدروپونیک و یا بدون خاک است.

متخصصان این مجتمع برای تولید محصولات عاری از کود و سم، سن‌های شکارگر بیولوژیک مارکولو فوس واوریوس که قبلا ازخارج وارد می‌شد را هم بومی سازی کردند.

به گفته مدیر بخش کشاورزی مجتمع کشت و صنعت لرستان در این مجتمع گلخانه‌ای از هر متربع ۵۰ کیلو و به تعبیری از هر هکتار ۵۰۰ تن گوجه برداشت می‌شود در حالی که در کشت خاکی از هر متر مربع ۳ تا ۵ کیلوگرم گوجه برداشت می‌شود.

حسین عرب نژاد افزود: در این روش برای تولید هر کیلو گوجه ۲۰ لیتر آب نیاز است در حالی که در روش خاکی ۲۰۰ تا ۴۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
هوشمندسازی گلخانه - کشت و صنعت لرستان

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم