مشاهدۀ «زنگ زرد» غلات در برخی مزارع لرستان

کد خبر: 
۶۵۴۸
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد؛:

مشاهدۀ «زنگ زرد» غلات در برخی مزارع لرستان

مشاهدۀ «زنگ زرد» غلات در برخی مزارع لرستان

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان از مشاهدۀ بیماری «زنگ زرد» در مزارع سه شهرستان این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «کامران پیرزادی» با اعلام مشاهدۀ زنگ زرد غلات در برخی مزارع لرستان، گفت: این بیماری از مهم‌ترین بیماری‌های قارچی در مزارع گندم و جو است.

وی اضافه کرد: علائم بیماری زنگ زرد به‌صورت بروز جوش‌های زرد و نارنجی کم‌رنگ و نواری در امتداد رگ‌برگ‌های گندم و جو مشاهده می‌شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان تأکید کرد: وجود بارندگی و شبنم، آب‌وهوای خنک، رطوبت بالای ۷۰درصد به‌مدت سه روز، دمای ۷تا۱۵ درجۀ سانتی‌گراد، ارقام حساس به زنگ زرد و وجود اینوکلوم اولیه موجب گسترش و اپیدمی این بیماری قارچی می‌شود.

پیرزادی یادآور شد: عوامل ایجاد زنگ زرد و بارندگی‌های اخیر به‌ویژه بارندگی ۱۱۳میلی‌متری در پلدختر، ورس(خوابیدگی در غلات) و آب‌گرفتگی مزارع امکان اپیدمی این بیماری را در لرستان بیش‌از‌پیش افزایش می‌دهد.

پیرزادی متذّکر شد: کشاورزان به‌محض اطلاع از بروز بیماری زنگ زرد نسبت به سم‌پاشی مزارع با سموم توصیه‌شده توسط کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام کنند.

وی یادآور شد: بیماری زنگ زرد تاکنون در شهرستان‌های کوهدشت، پلدختر و چگنی مشاهده شده‌است و کانون‌کوبی این مزارع در حال انجام است.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: مبارزۀ شیمیایی با بیماری زنگ زرد سال گذشته در سطح ۹۹۶۳هکتار از مزارع این استان انجام شد و با اطلاع‌رسانی و اقدام به‌موقع کارشناسان و کشاورزان از بروز خسارت به مزارع جلوگیری شد.

او اعلام کرد: بیماری زنگ زرد عملکرد فتوسنتز و تولید مواد غذایی در غلات را به‌شدت کاهش می‌دهد و در صورت اپیدمی و شدت بالا خسارت‌های تا ۹۰ درصدی در مزارع را به‌دنبال دارد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: کارشناسان این سازمان در قالب شبکه‌های مراقبت و پیش‌آگاهی در حال پایش مزارع هستند و اطلاع‌رسانی لازم را برای تعیین زمان مبارزه و نوع سموم مصرفی به بهره‌برداران اعلام می‌کنند.

پایان پیام/

 

 

برچسب‌ها: 
بیماری مزارع - نباتات - غلات - جهاد کشاورزی لرستان - کامران پیرزاده - بیماری قارچی - اپیدمی - سم

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم