مسبب از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز تغییر کاربری غیرمجاز است

کد خبر: 
۲۳۸۰
رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان:

مسبب از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز تغییر کاربری غیرمجاز است

اسفندیار حسنی مقدم رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تغییر کاربری‌های غیرمجاز را مسبب از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز دانست و گفت: ضروری است برخورد جدی با متخلفان در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ اسفندیار حسنی‌مقدم در مراسم بزرگداشت روز خاک و معرفی طرح‌های موفق آبخیزداری و حفظ خاک گفت: طی ۲ تا سه سال گذشته تحول بزرگی در خصوص اجرای طرح‌های آبخیزداری استان لرستان صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: تا ۹ تن در هکتار با اجرای عملیات آبخیزداری کاهش فرسایش خاک وجود دارد و ۵۰۰ متر مکعب در هکتار ذخیره آب در سفره‌های زیر زمینی محقق می‌شود.

وی همچنین یکپارچه سازی و جلوگیری از خرد شدن زمین‌های کشاورزی را از راه‌های حفظ خاک برشمرد و گفت: زمین‌های حاصل‌خیز اطراف شهرها در حال کاربری غیرمجاز هستند، تغییر کاربری‌های غیرمجاز مسبب از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز می‌شود، بنابراین ضروری است برخورد با متخلفان در دستور جدی قرار گیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان ادامه داد: کشاورزی حفاظتی به جای کشاورزی رایج، موجب افزایش ماده آلی خاک و حفظ آن می‌شود بنابراین نباید با آتش زدن بقایای برداشت محصول موجب نابودی خاک شد.

حسنی‌مقدم افزود:‌ شهرداری و دهیاری‌ها نیز باید مکان‌یابی بهداشتی دفع پسماند را در نظر بگیرند و اجازه ندهند هر نقطه حاصل‌خیزی برای این امر انتخاب شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: لرستان با توجه به شیب بالا و بارش‌های رگباری ۲۵ تن در سال فرسایش خاک دارد که از متوسط کشور و جهان بیشتر است بنابراین انتظار می‌رود این رقم با اجرای طرح‌های مستمر آبخیزداری، به ۹ تن در هکتار کاهش یابد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با بیان اینکه طرح‌های آبخیزداری موجب حفظ رسوبات در پشت آبخیز می‌شود اظهار داشت:‌ ۲۵ درصد تنوع زیستی کل جهان موجودات بسیار ریز درون خاک هستند بنابراین باید خاک را به عنوان یک اکوسیستم پویا، فعال و زنده نگهداری کرد.

وی در پایان ایجاد پوشش‌های گیاهی از قبیل کشت و توسعه باغات در اراضی شیبدار، همچنین کاشت گیاهان دارویی و احیا مراتع را از دیگر برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی استان برای حفظ خاک و جلوگیری از بین رفتن خاک‌های حاصل‌خیز برشمرد.

جمشید سپهوند/

 

برچسب‌ها: 
سازمان جهاد کشاورزی لرستان - اسفندیار حسنی مقدم

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم