مرثیه‌ای برای نظام اداری کشور قبل و بعد کووید۱۹

مرثیه‌ای برای نظام اداری کشور قبل و بعد کووید۱۹

نظام اداری کشور راهکاری جهت کاهش مراجعه حضوری و هزینه مردم در تمام این سال‌ها نداشت و حالا که همه خود را در برابر یک موضوع به صورت مساوی در خطر می‌بینند برخی تصمیمات اتخاذ شده است که از آن می‌توان به عنوان تبعیض در این بخش نام برد.

با شیوع ویروس کرونا در کشور اتفاقاتی در نظام اداری ایران افتاد و به جهت امنیت و در نظر گرفتن همه‌ی جنبه‌ها تسهیلاتی فراهم شد تا مردم بدون نیاز به مراجعه به برخی از سازمان‌ها کارهای خود را انجام دهند. بر کسی پوشیده نیست که نظام اداری کشور فرسایشی و توأم با هزینه‌هایی‌ست که درصد زیادی از آنها معقول و منطقی نیست. اما سؤالاتی که بعد از ایپدمی کرونا در خصوص نظام اداری کشور مطرح می‌شود زیاد هستند.

قبل از شیوع کووید ۱۹ در کشور افراد زیادی هر روز به شعبات مختلف بانکی، تأمین اجتماعی، شهرداری ها و... مراجعه می‌کردند و گاهاً شاهد صف‌های طولانی در سازمان‌ها بودیم که علاوه بر خستگی به دلیل حجم بالا برخی از پاسخگویی‌ها جالب و در شأن مراجعه کننده نبود. حال اینکه می‌شد با اتخاذ رویکردی مانع از مراجعه‌ی بسیاری از مردم به ادارات شد تا هم در وقت و هم در هزینه رفت و آمد مردم صرفه‌جویی شود؛ اما به هر سیاستی که متأسفانه خیلی مردمی نبود این اتفاق نیفتاد تا با زیادی رفت و آمد به سازمان‌ها و ادارات خصوصاً در شهرهای بزرگ که با معضل بزرگ آلایندگی روبرو هستند و آلودگی هوا جان بسیاری از مردم را تهدید می‌کند این روند ادامه‌دار باشد و در ثانی فرصتی را که مردم می‌توانستند به صورت بهینه استفاده کنند صرف رفت و آمد بی مورد به ادارات شود.

آنچه که بعد از اپیدمی کرونا به اثبات رسید این بود که از ابتدا می‌شد با برخی راهکارها هزینه‌های نظام اداری و مردم را کم کرد. اما اینکه چرا این تغییرات باید بعد از اینکه سلامت عمومی جامعه به خطر افتاد گرفته می‌شد سؤالی است که دوست داریم پاسخ آن را بشنویم. هرچند که در آن زمان هم مخاطره‌ی سلامت عمومی کم نبود تنها نگاهی به آمارهای مرگ و میر در استان‌های بزرگ به واسطه‌ی آلودگی هوا به خوبی این موضوع را اثبات می‌کند. قبول اینکه برای برخی کارها ناگزیر به مراجعه‌ی حضوری هستیم سخت نیست اما دردناک اینجاست که نظام اداری کشور راهکاری جهت کاهش مراجعه حضوری و هزینه مردم در تمام این سال‌ها نداشت و حالا که همه خود را در برابر یک موضوع به صورت مساوی در خطر می‌بینند برخی تصمیمات اتخاذ شده است که از آن می‌توان به عنوان تبعیض در این بخش نام برد.

نبض بازار

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم