لرستان؛ دومین تولیدکننده نخود در کشور

کد خبر: 
۲۲۴۳

لرستان؛ دومین تولیدکننده نخود در کشور

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: این استان دارای مقام دوم تولید نخود در کشور است.

به گزارش خبرنگار زرک؛ اسفندیار حسنی مقدم در جلسه «رویداد ملی ترویج نوآوری وتجارت موفق نخود دیم در لرستان» که به صورت ویدئو کنفرانس به ریاست دکتر علی اکبر مؤیدی معاون ترویج و آموزش کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی و با حضور معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیر زراعت ،کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و بهره برداران نمونه استانی برگزار گردید با اعلام این خبر گفت: سالانه حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار هکتار از اراضی دیم استان لرستان به کشت نخود اختصاص می‌یابد و از نظر تولید نخود دارای مقام دوم در کشور هستیم.

وی، تصریح کرد: سال گذشته ۸۶ هزار هکتار نخود شامل ۱۲هزار هکتار کشت پائیزه و انتظاری و ۷۴ هزار هکتار بصورت بهاره کشت شده است وکل تولید حدود ۵۸ هزار تن بوده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: میانگین عملکرد نخود دیم کشت پائیزه دراستان یک تن است، اما مقدار ۲ تن نیز  توسط کشاورزان نمونه برداشت شده است.

حسنی‌مقدم، مهمترین برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی لرستان برای توسعه کمی و کیفی کشت نخود را استفاده از بذور اصلاح شده، کشت مکانیزه و تغییر فصل کاشت از بهار به پائیز اعلام کرد.

وی با اعلام اینکه در لرستان بذور اصلاح شده نخود دارای تنوع بالایی بوده بطوری که در حال حاضر بیش از ۷ رقم نخود اصلاح شده در استان کشت می‌شود، افزود بذور اصلاح شده دارای عملکرد بالایی نسبت به ارقام محلی بوده در مقابل بیماری ها مقاوم هستند و به علت داشتن ارتفاع بالا امکان برداشت به صورت مکانیزه و با استفاده از کمباین وجود دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان لرستان تصریح کرد: یکی از کارهای فنی که جهت پیشبرد کشت نخود در استان مد نظر است استفاده از ادوات کشت بصورت حفاظتی است ودر این راستا طی یک سال گذشته حدود ۳۰ دستگاه  کشت مستقیم کار نخود با استفاده از اعتبارات استانی خریداری و به صورت مشارکتی  در اختیار کشاورزان قرار گرفته است همچنین تعداد ۶ دستگاه هد برداشت مخصوص نخود خریداری شده است.

حسنی مقدم، مهمترین مزایای کشت مکانیزه نخود را امکان کنترل علف‌های هرز که بصورت مکانیکی و استفاده از تراکتورهای چرخ باریک صورت می‌گیرد برشمرد و گفت برداشت نیز بصورت مکانیزه وکمباین انحام می‌شود.

جمشید سپهوند/

 

 

برچسب‌ها: 
سازمان جهاد کشاورزی لرستان - اسفندیار حسنی مقدم - تولید نخود

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم