قریه‌ای کوچک با مردانی بزرگ

قریه‌ای کوچک با مردانی بزرگ

شب‌های قریه صاحب الزمان پر از عطر بهشت و روزهایش پر از نور خداست .
اینجا قریه ایست در نزدیک ترین نقطه به خدا، روستایی با مردان شجاع، زنان استوار و کودکان مرد، شب‌های این روستا عطر بهشت را می‌دهد و روزهایش پر از نور خداست.
آری، اینجا تکه‌ای از بهشت جاودانه است که همه سهم خود را از ایثار داده است، روستای صاحب الزمان(عج) متشکل از سه دهیاری است که در ۳۰ کیلومتری شهر خرم‌آباد قرارگرفته که از روستاهای کاکا شرف، آب دیفه، چنار گل، سنگ تراشان، چشمه‌علی، کن کبود و روستای صاحب الزمان تشکیل‌شده است.
این روستا با تقدیم ۸۰ شهید به اسلام برای خود یک یادمان است البته یادمانی کمتر شناخته‌شده در جغرافیای ایثار و شهادت کشور؛ علاوه بر این تعداد شهدا، ۳۵۰ جانباز ۷۰۰ رزمنده و چهار آزاده، سندی دیگر از ادای دین مردم این منطقه به نظام و انقلاب است.
موضوعی که اهمیت دارد این است که این تعداد رزمنده، جانباز، آزاده و شهید عالی‌مقام در حالی در این دیار متولدشده‌اند که جمعیت وقت منطقه در حد سه هزار نفر بوده است، این آمار بدان معناست که ۳۰ درصد افراد روستا در جنگ حضور مستقیم داشته‌اند که آماری که بسیار عجیب و معنادار است روستایی که به نام امام زمان (عج) مزین است به راستی مردم آن نشان داده‌اند که در طریق امام معصوم‌اند.
 ۸۰ شهید در یک منطقه کوچک یعنی همه سهم یک قریه از ایثار، شجاعت و دفاع از ارزش‌های الهی.
به راستی که این روستا انتخاب شده است برای جاودانه شدن و ماندگاری در حافظه دنیا، برای ثبت شدن در تاریخ ایثار و پایمردی مردمان غیور یک ملت.
۸۰ شهید در یک روستا برای آسمانی شدن آن کافی است، این قریه ۸۰ مرد را فدا کرده و امروز سرافراز ایستاده است، همه مردمان این روستا با شهدا نسبت دارند تا هیچکدام از اهالی این روستا با عنوان فرزند شهید، مادر شهید، همسر شهید و... بیگانه نباشند.
در این روستا زنان زیادی مردان خود را راهی جبهه‌ها کردند و همه سهم خود را از همه دنیا برای حفظ آنچه آرمانشان بود فدا کردند و حالا همه سهم همان زنان از دنیا یک شهید، یک فانوس، یک بغل گل نرگس و انتظار دیدار با مردان جاودانه خود است.
اینجا کودکان خیلی زود مرد شده‌اند تا در نبود پدرانشان چراغ خانه روشن بماند و دختران زیادی یاد گرفته‌اند که آخرین نوازش‌های پدرانشان را در خاطر نگه دارند.
قدم که می‌گذاری اینجا، در همین حوالی شهرهای پرازدحام خودمان روستایی را می‌یابی که جای جایش بوی بهشت و کربلا می‌دهد و می‌دانم هرکس روی این خاک قدم بگذارد ساعتی مهمان بهشت و بهشتیان است.
قریه صاحب الزمان، جایی که فرزندان روح الله متولد شدند تا روح خدا تنها نماند، جایست که گفته می‌شود در اوایل جنگ از همین روستای کوچک گروهان گروهان نیرو به جبهه‌ها اعزام می‌شد، اینجا بیشتر از آنچه سهمش باشد بخشیده و بیشتر از آنچه داشته فدا کرده است.
فرمانده پادگان حمزه سیدالشهدای(ع) خرم‌آباد می‌گوید: این روستا ظرفیت‌های فراوانی برای جاودانگی و سمبل شدن دارد، به‌طور نمونه اگر یک اثر یادمانی ارزشمند در محل احداث شود و در کنار آن تندیس شهدا نصب شود، در سر راه  حرکت کاروان راهیان نور از خرم‌آباد، می‌توان آن را به‌عنوان یکی از نمادها و یادمان‌های دفاع مقدس مطرح کرد زیرا گوشه گوشه‌ای روستا مزین به‌جای پای شهداست و محل تولد و مزار آن‌هاست.
فرمانده پادگان حمزه سیدالشهدای(ع) خرم‌آباد با اشاره به جایگاه واقعی این روستا در بین دیگر مهدهای تولد شهدا بیان کرد: فکر می‌کنم که در بحث ایثار و شهادت این روستا در ایران بی‌مانند باشد و این را از روی جمعیت و میانگین رزمندگان، شهدا، جانبازان و آزادگان آن می‌گویم.
وی در مورد میزان آشنایی خود با شهدا و رزمندگان روستای صاحب‌الزمان (عج) افزود خداوند توفیقی داد که در همان ابتدای پیروزی انقلاب با مردم و جوانان این روستا آشنا شده و رفت‌وآمد هم داشته باشم و با شهدای والامقامی چون علی‌اکبر سعادت، محمد جهان مدهنی، علی‌رضا پاپی و سایر عزیزان از بدو تشکیل سپاه تا زمان شهادت همراه باشم.
حجت الاسلام مهدوی، روحانی این منطقه نیز  با بیان اینکه شاید امروز روستای قریه صاحب الزمان دیگر شبیه یک پادگان نباشد، اما در اوایل انقلاب و در هشت سال دفاع مقدس همین روستا پادگان نظامی نیروهای مسلح ما بود، اظهار داشت: جایگاه آموزشی نیروهای مسلح در آن زمان همین روستا بود.
وی با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در این روستا دوره آموزشی می‌دیدند و سپس به جبهه می‌رفتند، عنوان کرد: اوایل انقلاب اسلامی تصمیمات مهم سیاسی و امنیتی در سطح استان لرستان در همین روستا و با حضور امام جمعه وقت و استانداران وقت گرفته می‌شد و تصاویر و مستندات آن نیز موجود است.
حجت‌الاسلام مهدوی، تصریح کرد: روزگاری این روستا مرکز ترویج مسائل فرهنگی در سطح یک استان بود.
وی گفت:در سال ۴۲ که شاید بسیاری از استان‌ها و شهرستان‌ها هنوز معنای مبارزه با رژیم طاغوتی را درک نکرده بودند در این روستا کلاس‌هایی با این مضمون برگزار می‌شدو جوانانی از همین دیار می‌رفتند و علیه رژیم طاغوتی شعار می‌داند، درس می‌دادند و کلاس سیاسی در این روستا برگزار می کردند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه این روستا نزدیک ۸۰ شهید، بیش از ۲۵۰ نفر جانباز و هزار رزمنده را تقدیم اسلام کرده است می‌گوید: می‌طلبد که مشکلات موجود در این روستا از سوی مسئولان رفع شود.
بنابر این گزارش، اینجا عشق در میان رگه‌های هوا می‌رقصد، بوی کربلا از لابه لای عکس‌های شهدای روستای صاحب الزمان به مشام می‌رسد، قدم که می‌زنی انگار روی حس مبهمی از عشق و عزت معلق هستی!
اینجا حس بزرگی جریان دارد، به اندازه همه روزهای اقتدار ایران من!
نویسنده: مهناز رحمانی مهر/ خبرگزاری صداوسیما

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم