شورا؛ پارلمانی برای همه

شورا؛ پارلمانی برای همه

شورا؛ پارلمانی برای همه

نقش و جایگاه شوراهای شهر در تصمیم‌گیری برای شهرها در راستای دستیابی به توسعه پایدار شهری و اهداف حقوق شهروندان بسیار بالاست.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ ایسنا در گزارشی نوشت: به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت مدیریت شهری (اعم از شوراها و شهرداری‌ها) به‌عنوان نهادی مدنی، مردمی و اجتماعی، افرادی که زمام امور شهرها را به دست گرفته‌اند بیش از دیگر مدیران با مطالبات متنوع مردم روبه‌رو شوند؛ خاصه اینکه اولویت فضای کار و تصمیم‌سازی اعضای شورای شهر، پرداختن به مسائل فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آن شهر است و منتخبان جدید شهرها باید در این زمینه به میدان بیایند و در کنار شناخت چالش‌های این حوزه‌ها، بتوانند برنامه و راهکاری برای برطرف‌کردن‌شان داشته باشند. بنابراین ساده‌ترین مطالبه عمومی مردم از شهرداران و اعضای شوراهای شهر این است که در حل مشکلات ریز و درشت شهرها، خوش‌فکر، خلاق و پاک‌دست باشند.

حکمرانی کارآمد شهری مهمترین خواسته شهروندان از اعضای جدید شورای شهر

در این خصوص دکتر رضا سپهوند عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه لرستان، با بیان اینکه حکمرانی کارآمد شهری مهمترین خواسته شهروندان از اعضای جدید شورای شهر خرم‌آباد است، عنوان کرد: اولین وظیفه شورای شهر جدید در حکمرانی کارآمد این است که بدون سهم‌خواهی به انتخاب شهرداری کارآمد بپردازد که به صورت روشن و طی برنامه‌ای مدون وضعیت شهر را از حالت فعلی به وضعیت مطلوب در یک افق زمانی چهارساله برساند و رتبه خرم‌آباد را به عنوان زیستگاهی مطلوب برای زندگی در مقایسه با هم ترازان خود براساس استانداردهای مدیریت شهری ارتقا دهد و در این زمینه به صورت سالانه ارزیابی عملکرد شده و بخش بزرگی از حقوق شهردار و تیم مدیریتی به پیشرفت در عملکرد منوط شود.

وی  دومین وظیفه شورای شهر را تامین منابع مالی پایدار برای ارائه خدمات شهری بهینه برشمرد و گفت: باتوجه به وضعیت نامناسب اقتصاد وکم‌توان شدن بنگاه‌های اقتصادی و شهروندان برای پرداخت حق شهروندی، نشانه‌های بحران به حوزه مدیریت شهری رسیده که معوق شدن حقوق پرسنل و بدهی سنگین به پیمانکاران خصوصی از نشانه‌های این بحران است. با این حال با حداقل امکانات و با تدبیر مناسب هم می‌توان شهر را بهتر اداره کرد.

تورم منابع انسانی در شهرداری‌ها موجب سبقت گرفتن خرج بر دخل شهرداری‌ها شده است

این عضو هیات علمی دانشگاه لرستان با بیان اینکه براساس گزارش رسمی وزارت کشور، شهرداری‌ها از لحاظ نیروی انسانی بسیار متورم شده و به دلیل سهم‌خواهی شوراهای گذشته به ازای هرپست سازمانی شش نفر مشغول خدمت بوده و از منابع مالی شهرداری ارتزاق می‌کنند، گفت: تورم منابع انسانی به ویژه در کارهای ستادی موجب سبقت گرفتن هرچه بیشتر خرج بر دخل شهرداری‌ها شده است که در اینجا قانون پارکینسون حاکم بوده درحالیکه بخش عملیاتی بسیار ضعیف و عمدتا برون‌سپاری شده و بخش ستادی بیش از حدمعمول رشد و اداره شهر را گران کرده است.

سپهوند بیان کرد: ازطرف دیگر به دلیل عدم پرداخت مطالبات پیمانکاران، کارهای عملیاتی همچون حفظ فضای سبز و نظافت شهری با اخلال مواجه شده است که شورای شهر جدید باید به عنوان بخشی از حکمرانی کارآمد به ساماندهی منابع انسانی روی آورده و بخش بزرگی از نیروهای ستادی را به بخش عملیاتی منتقل و با امکانات مناسب شهرداری، بدون برون‌سپاری کارها به اداره شهر پرداخته و در دوران خشکسالی مالی کارنامه بهتری از خویش برجای گذارد.

وی خاطر نشان کرد: وظیفه سوم درحوزه حکمرانی کارآمد تلاش برای جلب مشارکت ۷۰هزار خانوار شهری و نیز بزرگان و سرمایه‌داران بومی که اکثر آنان مقیم مرکز یا شهرهای دیگر هستند به کمک در اداره بهتر شهر واحداث اماکن وتسهیلات عمومی است که دراین زمینه سیاست‌گذاری درست و قدرت اقناعی اعضای شورا و تیم مدیریت شهری می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: همچنین  طراحی سیستم‌های هوشمند برای سنجش رضایت شهروندان برای اطلاع از نحوه ی عملکرد مدیریت شهری و انجام اقدامات اصلاحی بسیار کارساز خواهد بود.

شوراها تجلی‌گر اراده عمومی

در این خصوص بهروز نیکو کلام، وکیل پایه یک دادگستری با بیان اینکه شورا نهادی است که در کانونی مبتنی بر مشورت؛ سعی بر رفع مشکلات ‌و معضلات اجتماعی دارد، اظهار کرد: این نهاد برآمده از آراء مردم، به واسطه مسئولیت ذاتی، ارتباط دهنده مشکلات و مساءل مردم به حاکمیت ‌محسوب می‌شود، ارزش و اهمیت شورا تا جاییست که در سوره‌های «شوری و آل عمران» ‌  بر اهمیت نقش آن و ‌امر ارزنده مشورت در جامعه سفارش شده است. ‌

وی گفت: بنابراین با پیروی از این تأکید ارزشمند قرآن کریم، برنامه‌های شورا باید با انسجام و هماهنگی بیشتری ‌پیگیری شود و اعضا با هر گرایش و تفکری که دارند، نسبت به یکسان‌سازی اهداف خود که همانا خدمت شایسته به مردم ‌است، همت کنند. ‌

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: تکلیف و مسئولیت مهم شوراهای اسلامی، از یک تشکل سنتی، نهادی قانونمند و ‌قانونگذار به وجود آورد و این مسئولیت‌ها گسترده‌تر شد به طوریکه اکنون اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها در ‌کشور در فرآیند همه‌پرسی با رأی مستقیم مردم انتخاب می‌شوند تا به‌عنوان حلقه واسط میان آنان و دستگاه‌های اجرایی، ‌مراحل رسیدگی به تقاضا و رفع مشکلات مردم تسریع شود. ‌

وی با اشاره به این‌که در فصل هفتم قانون اساسی کشور به مواردی در مورد شوراها پرداخته شده است، عنوان کرد: در ‌اصل ۱۰۰، مسئولیت شوراها برای پیشبرد سریع برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، بهداشتی، فرهنگی، آموزشی و ‌سایر امور رفاهی عنوان شد که از طریق همکاری مردم با توجه به مقتضیات محلی، اداره امور هر روستا، بخش، شهر، ‌شهرستان یا استان با نظارت شورایی به نام شورای روستا، بخش، شهر، شهرستان یا استان انجام می‌شود که اعضای آن را ‌مردم همان منطقه انتخاب می‌کنند. مسئولیت سنگینی که برعهده شورا قرار داده شده است، اهمیت این نهاد را آشکار می‌کند. ‌

نیکوکلام بیان کرد: موضوع شوراهای اسلامی اجرای بندهایی از قانون اساسی است که در ابتدای تنظیم قانون اساسی، به ‌همت آیت‌الله طالقانی در آن قید شد، در دوران دولت سازندگی آیین‌نامه و قانون مربوط به شوراهای اسلامی نوشته و در ‌دولت اصلاحات نیز به اجرا گذاشته می‌شد. ‌

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: از آن تاریخ تاکنون ۲۰سال گذشته و چنانچه این قانون به شکل کامل اجرا شود، ‌می‌تواند پیوندی میان مردم و حکومت باشد، به گونه‌ای که مشکلات جدی برای دولت و حکومت ایجاد نکند، یعنی مردم ‌مسائل مربوط به خدمات مورد نظر و مشکلات خود را در شهرها و روستاها، از طریق منتخبان خود در شوراهای اسلامی ‌بخواهند، بنابراین دولت می‌تواند در این زمینه برخی وظیفه‌ها را به شوراها واگذار کند تا پاسخگویی به مطالبات و اعتراض ‌های مردم به سهولت میسر شود.   

وی بیان کرد: اینچنین مردم در بُعد خدمات در شهرها و روستاها، می‌توانند بدون هیچ مشکلی، در سرنوشت خود مشارکت ‌کنند. ‌

نیکوکلام با اشاره به این‌که یکی‌از مهم‌ترین وظایف شوراهای اسلامی، انتخاب شهردار است، تصریح کرد: مهم‌ترین معیار ‌در راستای انتخاب شهردار باید کارایی باشد، این کارایی می‌تواند در قالب هماهنگی با نظام و دولت صورت گیرد چرا که اگر ‌هماهنگی لازم، وجود نداشته باشد، نمی‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. ‌

این وکیل پایه یک دادگستری عنوان کرد: اصل پیدایش شوراهای اسلامی به عنوان تمرین دموکراسی، کار مثبت و بسیار ‌خوبی بود و در طول دوره‌های گذشته با توجه به بحث مدیریت جامع شهری با توجه به قوانین وضع شده در مجلس شورای ‌اسلامی، هدف این بود تا بتوان مانند شهرها و کشورهای پیشرفته دنیا از مدیریت یکپارچه شهری برخوردار بود که این ‌مطلوب به مقصد نرسید.   

وی افزود: سپس هدف ایده آل، تشکیل پارلمان شهری بود که به طور مستقیم میان مردم و مدیریت ارتباط و پیوند ایجاد کند، ‌اگر این اندیشه به شکل پیشرفته صورت می‌پذیرفت، گام‌های مثبتی برداشته می‌شد، هرچند شوراهای اسلامی اهداف آرمانی ‌خود را برای باور مردم دنبال کردند تا به مرور به ایده‌آل‌ها دست یابند اما آنچه تاکنون مدنظر بوده به طور کامل محقق ‌نشده است.   

نیکوکلام تصریح کرد: با توجه به این‌که منابع دولتی با محدودیت‌های بودجه‌ای رو به رو هستند، بنابراین شوراهای اسلامی ‌می‌توانند هماهنگ کننده خواسته‌های مردم و موانع اقتصادی دستگاه‌های اجرایی باشند و این مهم میسر نمی‌شود مگر این که ‌شوراها به عنوان مطالبه‌گر، مردم و دستگاه‌های اجرایی را دعوت به همدلی و یکپارچگی کنند تا از منابع اندک به شکل بهینه ‌استفاده شود. ‌

این وکیل پایه یک دادگستری بیان کرد: براساس ماده ٨٠ قانون تشکیلات، وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور، شورای اسلامی ‌شهر وظایفی مانند انتخاب شهردار برای مدت چهار سال،  بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، ‌بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه‌حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ‌ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح‌های مصوب در امور شهرداری و سایر سازمان‌های ‌خدماتی در صورتیکه این نظارت مخل جریان عادی این امور نشود، همکاری با مسئولین اجرائی و نهادها و سازمان‌های مملکتی در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی بنا به درخواست آنان و... و. را برعهده دارد. ‌

وی عنوان کرد: یکی از راه‌های همکاری مردم مشارکت دادن آن‌ها در تصمیمات و مصوبات شورای شهر و تصمیمات ‌شهرداری است که این مهم با اطلاع‌رسانی به موقع انجام می‌شود.

شورای شهر نباید محلی برای تسویه حساب‌های حزبی باشد

در این خصوص مهندس علیرضا خرمی، کارشناس ارشد عمران، با بیان اینکه اعضای شورای شهر با علوم شهرسازی آشنا باشند و شورا باید سیاستگذاری عمرانی و ریل‌گذاری کند، افزود: شورا باید بتواند برنامه‌ریزی کوتامدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند و تصمیمات لحظه‌ای نگیرد.

وی در بحث مبلمان شهری خرم‌آباد اضافه کرد: این شهر نیازمند زیباسازی است و چون صنعتی نبوده و قدمت تاریخی دارد می‌تواند در جذب توریسم موفق عمل کند.

این کارشناس ارشد عمران بیان کرد: شورای شهر منتخب باید نسبت به اصلاح ورودی‌های شهر خرم‌آباد به عنوان مرکز استان اقدام کند چراکه وضعیت کنونی این ورودی‌ها زیبنده مرکز لرستان نیست.

وی با اشاره به اینکه شورای شهر باید نسبت به اصلاح زیباسازی شهری ورود جدی پیدا کند، افزود: این موضوع هزینه‌بر است اما باید انجام شود.

خرّمی با بیان اینکه  تعریض معابر یا ایجاد معابر جدید در رفع ترافیک قفل شده خرم‌آباد موثر است، عنوان کرد: همچنین ساماندهی رودخانه خرم‌آباد نیز می‌تواند فرصتی در راستای زیباسازی این شهر باشد و باید برنامه‌های عمرانی روی آن انجام شود.

این کارشناس ارشد عمران حاشیه‌سازی در اطراف خرم‌آباد را یک بحران که سبب ایجاد بزهکاری شده برشمرد و با بیان اینکه متاسفانه حاشیه‌نشینی چهره شهر را زشت کرده است، گفت: شورا باید برای حل این موضوع کارهای کلیدی انجام دهد و برای رسیدن به اهدف توسعه و مدیریت امور شهری باید وفاق و همدلی بین اعضای شورا وجود داشته باشد.

خرمی خاطر نشان کرد: شورای شهر نباید محلی برای تسویه حساب‌های حزبی باشد چون این موارد به شهر صدمه وارد می‌کند.

وی با بیان اینکه ضرورت دارد شورای منتخب ازتجربیات موفق استان‌های دیگر مدل‌سازی و استفاده کند، تصریح کرد: شورای شهر باید با سیاستگذاری، برنامه‌ریزی منسجم و ریل‌گذاری پکیج جامعی را با نظر کارشناسان و متخصصین فن مهیا کند و در این چهار سال یک قسمت از آن برنامه‌ها را پیاده سازد.

این کارشناس انتخاب شهردار را یکی از وظایف اصلی شورا خواند و یادآور شد: براساس برنامه مذکور شهردار باید بداند که قرار است چه برنامه‌هایی را اجرایی و انجام دهد.

مطالبه جامعه از شورای شهر از منظر یک جامعه شناس

در این خصوص دکتر مجتبی ترکارانی دکتری جامعه شناسی به مطالبه از منظر یک جامعه شناس پرداخت و اظهار کرد: در همه کشورها و کلان‌های کشورمان مرکز مطالعات اجتماعی در شهرداری‌ها فعال است که در آن تاثیرات اجتماعی و فرهنگی هر پروژه‌ای که قرار است در محلی عملیاتی شود مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال احداث پل فلک‌الدین در خرم‌آباد سبب شد این محله از حاشیه‌نشینی خارج شود و منجر بهایجاد ارزش افزوده روی ملک و ساختمان‌های این منطقه شود.

این جامعه شناس بیان کرد: قبل زا انجام هر پروژه‌ای در شهرستان باید نگاه اجتماعی و فرهنگی به آن داشته باشیم و تاثیرات اجتماعی آن در نظر گرفته شود.

ترکارانی افزود: انجام برخی پروژه‌ها شاید به لحاظ فنی خوب باشد اما به لحاظ فرهنگی و اجتماعی ممکن است چالش‌هایی را ایجاد کند.

وی بر بهبود اعتماد مردم به نهادهای شورای شهر و شهرداری تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به تحقیقات انجام شده سرمایه‌اجتماعی نهادهای شورا بسیار پایین است.

ضرورت جلوگیری از سیاست‌زدگی و نفوذ افراد خارج از شورا در مکانیسم شورا و بی‌ثباتی مدیریتی در شهرداری

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: جلوگیری از سیاست‌زدگی و نفوذ افراد خارج از شورا در مکانیسم شورا و بی‌ثباتی مدیریتی در شهرداری، مبارزه با قانون شکنی و فساد به خصوص در فروش تراکم و بلندمرتبه‌سازی و مبارزه با تبدیل کمیسیون ماده ۱۰۰ به مکانی برای پوشش و تطهیر جرم و خلاف پیمانکاران، اجرای مقررات و قوانین در مرود فروش تراکم و مجوز به بلندمرتبه‌سازان و عدم مجوز در مناطقی که ساکنان اکثرا منازل یک و دو طبقه دارند بطوریکه با اشراف آپارتمان به منازل همسایهها سایه‌اندازی انجام و عملا حیاط آنان بلااستفاده خواهد شد، نظارت مناسب به عملکرد شهرداری و ارائه گزارش مالی عملکرد شورا و شهرداری و تلاش در راستای شفافیت در شهرداری و مصوبات شورا، بالابردن مشارکت اجتماعی مردم به این شکل که گروه‌های اجتماعی مختلف مردم، انجمن‌ها، اصناف، اقشار جامعه و متخصصان همگی در کمیسیون‌های شورا بنا به موضوع مدنظر همکاری و مشارکت داشته و مطالبات جامعه را به اعضای شورا منتقل کند و انجام مطالعات و تحقیقات در مورد تاثیرات اجتماعی پروژه‌های اجرایی قبل از آغاز کار از جمله مطالبات مردم از شورای ششم است.

ترکارانی با بیان اینکه فساد اداری در شهرداری‌ها فراوان است،  بیان کرد: افرادی که در ساخت و ساز فعالیت دارند نباید کمیسیون ماده ۱۰۰ را مامنی برای نهادینه کردن فساد بدانند و شهرداری نباید به خاطر جذب نیروی مازاد و نداشتن اعتبار لازم برای پرداخت حقوق پرسنل اقدام به شهر فروشی کند.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه آپارتمان‌سازی باید در محلات خاص انجام شود چرا که ساخت و سازهایی از این دست سبب ایجاد سایه‌اندازی و اشراف ساکنان آن روی واحدهای مسکونی مجاور شده و عملا حیاط‌های ویلایی کارکرد خود را از دست می‌دهند.

شورای شهر جای سیاسی‌کاری نیست

فاطمه مقصودی، نماینده مردم بروجرد و اشترینان در این خصوص با بیان اینکه از آنجائیکه شورای شهر یک پارلمان محلی محسوب می‌شود و وظیفه رسیدگی به امورات شهری(فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و...) را برعهده دارد و بهتر است افرادی که انتخاب می‌شوند همه این سلایق را داشته باشند، افزود: نگاه  چند بعدی به شهر داشته باشند.

وی با بیان اینکه هرچقدر شهر زیباتر، مراکز تفریحی، تفرجی، ورزشی و فرهنگی در سطح شهرها بیشتر باشد و استفاده برای عموم مردم  ارزانتر، راحت‌تر و با کیفیت بالایی باشد آرامش حاکم می‌شود و می‌توان جزو برنامه‌های یک شورای موفق برشمرد و با بیان اینکه شورای شهر جای سیاسی‌کاری نیست و افراد سیاسی در این پارلمان موفق نمی‌شوند، عنوان کرد: معمولا  افراد سیاسی برای خوش‌آمد حزب، گروه و رانت خود بیشتر فریاد می‌زنند و ممکن است یک ادبیات نامناسبی داشته باشند و معمولا می‌خواهند دیگران را مجبور می‌کنند که مورد پذیرش قرار گیرند و آنان را بپذیرند و بقیه را به یاری خودشان بطلبند و تبعیت کنند ازر آنچه که این افراد می‌گویند.

این نماینده افزود: شورای شهر بهتر است جا برای جوانان باشد، جوانانی که دوست دارند خود را عرضه و توانمندی و ایده‌های خود را نشان دهند.

وی به ویژگی‌های شورای شهر موفق اشاره کرد و با بیان اینکه عضو شورای شهر به هیچ عنوان نباید نگاه سیاسی داشته باشد و اصولا شورای شهر جای سیاسی‌کاری نیست بلکه موضوع مربوط به عمران و آبادانی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ساماندهی و تغییر مبلمان شهری است، اظهار کرد: قبل از انتخابات شورای شهر لیست‌هایی اعلام شد و این افراد اغلب متخصص نیستند و بنا به توافقات خاصی لیست شدند.

از ظرفیت فکری و اندیشه‌ای جوانان در راستای آبادانی شهر استفاده شود

مقصودی با بیان اینکه در شورای شهر تبریز اکثر جوانان رای اوردند و این نشان از اعتماد به توانمندی و خوش‌فکری جوانان دارد، بیان کرد: متاسفانه در شوراهای شهر استان کمتر به جوانان اعتماد شد و باید سمت و سوی انتخابات پارلمان محلی تغییر پیدا کند و فضای انتخاباتی برای همه یکسان باشد و در مواردی شرایط یکسان نبود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان تصریح کرد: شورای شهر می‌تواند شهر را کمک کند و تاثیر گذار و کارهای مفیدی را انجام دهد اگر نگاهش به وظیفه کاریش باشد.

وی با تاکید براینکه منتخبین شورای شهر مطالعه‌ای روی وظایف خود در شورا داشته باشند، بیان کرد: زمانی تصمیماتی گرفته می‌شود که برای عموم مردم است و متاسفانه در اجرای آن کوتاهی می‌شود.

مقصودی گفت: در شهرستان‌های لرستان شوراها اگر به خوبی عمل کنند با توجه به ظرفیت،  وضعیت  و موقعیت‌هایی که در شهرهای استان وجود دارد تغییر و تحولی در ظاهر و باطن شهر ایجادشود و ضرورت دارد از ظرفیت فکری و اندیشه‌ای جوانان در راستای آبادانی شهر استفاده شود.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: رضایت‌مندی مردم بسیار مهم است و اعضای شورا باید در کنار توجه به مراکز شهرها به حاشیه شهرها بیشتر توجه کنند، در حاشیه شهر ایجاد فضای سبز، جدول‌بندی و هدایت آب‌های سطحی،  تفریحگاه و ... است دلیل ندارد شهر داری حاشیه باشد.

 تاکید نماینده مردم بر پرهیز از ورود نیروهای مازاد با پارتی‌بازی به شهرداری‌ها

وی با تاکید براینکه به نظر بنده شورای شهر از آن وظیفه‌ای که دارند خیلی کمتر عمل کردند در حالیکه حیطه کاری آنان بسیار گسترده است،  بیان کرد: شورای شهر از ورود نیروهای مازاد و وابستگان به اعضای شورا با پارتی بازی به شهرداری پرهیز کنند.

مقصودی اضافه کرد: اینکه شورای شهر بخواهد عوارض از سرمایه‌گذار نگیرد و از افراد کم‌بضاعت طلب کند و تبعیض قائل شوند پرهیز و اجتناب کنند.

نماینده مردم بروجرد و اشترینان در مجلس شورای اسلامی گفت: برخی از افراد  پست و موقعیت خود را اهرمی برای دخالت و فشار به شهردار استفاده می‌کنند و  ضرورت دارد اعضا از این مدل رفتارها بپرهیزند و از واگذاری برخی پروژه‌ها به افراد نالایق و ناتوان اجتناب کنند و تقوا پیشه کرده و توانایی‌هایی که دارند به نحو احسن استفاده و از جوانان به عنوان افراد دارای ایده و خوش فکر استفاده کنند و حتی از ایده افرادی که رای نیاورند برای آبادانی شهر بهره بگیرند.

وی یادآور شد: شورای شهر مجموعه‌ای است از همه سلیقه‌هاست.

تدوین سند جامع محیط زیست شهری، مدیریت پسماندهای شهری و اجرای قانون (تفکیک از مبداء، بازیافت و مدیریت دفنگاه زباله، استفاده از روش‌های نوین؛ استحصال انرژی و...  )، احیاء مکان‌های دفن زباله موجود و تبدیل به فضای سبز، ایجاد ناوگان حمل و نقل کارآمد به نحوی که شهروندان نیازمند استفاده از خودرو شخصی نباشند، آموزش و فرهنگ‌سازی و جلب مشارکت مردم در برنامه‌ها و طرح‌های مدیریت شهری، ایجاد و تکمیل کمربند سبز شهرها، کاشت گونه‌های متناسب با اقلیم استان و گونه‌ای بومی و ممانعت از کاشت گونه‌های مهاجم، ایجاد کریدورهای عبور دوچرخه و مسیرهای پیاده‌روی ایمن در شهرها، جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز و ایجاد شهرک‌های اقماری و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها، جمع‌آوری و هدایت و مدیریت اصولی روان‌آب‌ها و استفاده برای آبیاری فضای سبز شهری، ایجاد پارک‌های آبخیز در داخل شهرها، ایجاد زیرساخت‌های  مهار سیلاب، توسعه فضای سبز شهری و افزایش سرانه فضای سبز طبق قانون هوای پاک به حداقل ۱۵ مترمربع، بهسازی و زیباسازی سیمای رودخانه‌هایی که از داخل شهرها عبور می‌کند و ایجاد زیرساخت‌های تفرجی با حفظ حریم‌های اکولوژیک، ممانعت از ورود فاضلاب  به رودخانه‌هایی که از داخل شهر عبور می‌کند، ایجاد درآمدهای پایدار مبتنی بر اقتصاد سبز شهری  برای شهرداری‌ها، حفظ حریم‌های اکولوژیک در برنامه‌های توسعه شهری، مدیریت شهری محله محور با رویکرد برنامه‌ریزی مشارکتی، رویکرد کشاورزی شهری با خلق باغچه‌های شهری کوچک در محلات و بام ساختمان‌ها، جلب مشارکت خیرین در بهسازی و طرح‌های توسعه شهری، رفع چالش‌های مدیریت شهری با رویکرد شهر هوشمند، تمرکززدایی از مراکز شهر و کنترل ترافیک شهری، پیگیری ایجاد شبکه جمع‌آوری و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری و بازچرخانی آب (از وظایف آبفاست،  اما با توجه به اهمیت تاثیر در حوزه شهری  نیازمند در اولویت قرار گرفتن به عنوان مطالبه مدیران شهری از وزارت نیرو است) و در نهایت ساماندهی و ارتقاء شاخص‌های کیفی و قانونی  و مدیریت اصولی  باغ‌های وحش و پرندگان موجود در شهرها از جمله مطالبات نخبگان از شورای شهر است.

به گزارش ایسنا، امید می‌رود اعضای جدید شورای ششم بتوانند با سیاستگذاری درست در راستای ایجاد شهری زیبا تلاش کنند.

آزیتا یوسفیان /

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم