سفر یک دقیقه‌ای به آبشار «غسلگه» نورآباد

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ آبشار «غسلگه» نورآباد در موقعیت جغرافیایی E4754 N3358 در استان لرستان واقع است. بومیان منطقه آن را «خسلگه» می‌نامند. شهرستان نورآباد يکی از سردترين مناطق لرستان بوده که در شمال اين استان واقع است. طبيعت بکر اين منطقه با آداب و سنن هزاران ساله در هم آميخته است. آثاري مربوط به دوره نوسنگي در آن يافت شده است و مراسم تمناي باران و جشن‌های اين ديار ويژگي‌هاي خاص خود را دارد. 

آبشار غسلگه(خسله)، در ۱۵ کيلومتري جنوب نورآباد و در فاصله سيصد متري بقعه امامزاده حسن گاويار(سيدپيرمحمد) واقع است. اين آبشار که داراي حوضچه‌اي به مساحت ۲۵ متر مربع است، معمولا هر سال تا اواسط تابستان دوام می‌‌آورد اما آب چشمه‌ای که در کنار حوضچه واقع است، تقريبا در تمام فصول سال‌، جاری است. 

در ساليان اخير حفاری‌های غيرمجاز، منظره طبيعي اين منطقه را دچار تغيير کرده است. از ديگر آبشارهای قابل ذکر در اين منطقه می‌توان به آبشار روستای پيردوستي در شمال نورآباد نيز اشاره کرد.

در گذشته منطقه آبشار غسلگه، يك مكان مقدس براي فرقه‌ي اهل حق محسوب مي‌شده است. در فاصله‌ي چند صد متری آبشار نيز مقبرة يكي از رهبران اين فرقه (معروف به حسن گاويار) قرار دارد كه هم اكنون نيز زيارتگاه مردم منطقه است. اين محدوده همچنين از ديدگاه باستان‌شناسي نيز مورد توجه است.

آبشار غسلگه يكي از آبشارهای زيبا و با طراوت منطقه است كه هر ساله و به خصوص در فصل بهار، ميزبان گردشگران و طبيعت‌گردان است.

کاری از بهمن ابراهیمی/

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم