سرشماری گونه های شاخص حیات وحش ازنا

کد خبر: 
۵۶۷۸
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان اعلام کرد:

سرشماری گونه های شاخص حیات وحش ازنا

سرشماری گونه های شاخص حیات وحش ازنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان گفت: سرشماری در کل استان به مدت یک هفته انجام می‌شود و تا به امروز سرشماری گونه‌های شاخص پستانداران در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد و شادابکوه پلدختر صورت گرفته است.

به گزارش پایگاه خبری زرک، «علی سالاروند» ۲۸ آذر ماه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ادامه برنامه سرشماری حیات وحش لرستان؛ سرشماری گونه‌های شاخص حیات وحش (پستانداران شاخص) در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا انجام شد.

وی ادامه داد: این سرشماری از گونه‌های شاخص حیات وحش در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا با حضور بیش از ۴۰ نفر از همکاران در قالب ۸ اکیپ ( ۴ الی ۵ نفره) از محیط‌بانان، کارشناسان و معتمدین محلی صورت گرفت.

سالاروند گفت: در ادامه سرشماری حیات وحش در مناطق تحت مدیریت لرستان که به منظور برآورد دقیق جمعیت حیات وحش، بررسی وضعیت گونه‌های تحت حفاظت، اطلاع از زاد و ولد گونه‌های شاخص و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های قبل انجام می‌شود، در تاریخ ۲۷ و ۲۸ آذرماه ۱۴۰۲ سرشماری گونه‌های شاخص در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا و شادابکوه پلدختر در دو روز متوالی انجام شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان با اشاره به اینکه اولویت سرشماری با مناطق تحت مدیریت از جمله منطقه حفاظت شده اشترانکوه، سفیدکوه خرم‌آباد، قالیکوه الیگودرز، شادابکوه پلدختر و پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا است بیان کرد: سرشماری در کل استان به مدت یک هفته انجام می‌شود و تا به امروز سرشماری گونه‌های شاخص پستانداران در پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا، منطقه حفاظت شده سفید کوه خرم‌آباد و شادابکوه پلدختر صورت گرفته و بقیه مناطق نیز طی روزهای آینده انجام و برآورد دقیقی از جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش به دست خواهد آمد.

وی گفت: در این سرشماری‌ها که با حضور پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط زیست استان، کارشناسان، متخصصین و معتمدین محلی و با استفاده از تجهیزات لازم از جمله جی پی اس، دوربین چشمی، تلسکوپ و پهپاد در گذرگاه‌های مورد نظر انجام می‌شود، گونه‌های شاخص حیات وحش شامل کل و بز، قوچ و میش و... شمارش می‌شوند.

سالاروند با اشاره به غنای حدود ۳۰ درصدی تنوع زیستی لرستان گفت: با توجه به اقدامات خوبی که طی دو سال گذشته در خصوص بالا بردن ضریب حفاظتی مناطق استان از جمله هوشمندسازی مناطق حفاظت شده و انجام اقداماتی چون فرهنگ‌سازی، برگزاری دوره آموزشی برای شکارچیان مجاز استان و همچنین برخورد قاطع با متخلفین و شکارچیان غیر مجاز و از همه مهمتر زحمت شبانه روزی همکاران خدوم محیط‌بان صورت گرفته، ‌امیدواریم شاهد افزایش جمعیت گونه‌های شاخص جانوری در این مناطق باشیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در خصوص برآورد اولیه از وضعیت جمعیت گونه‌های شاخص حیات وحش استان گفت: برآورد میدانی اولیه حاکی از افزایش قابل توجه حیات وحش استان نسبت به سال گذشته دارد که پس از اتمام سرشماری این میزان افزایش به همراه مستندات علمی قابل استناد و میدانی ثبت‌ شده، اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
سرشماری پستانداران - اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان - علی سالاروند - ازنا

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم