رویداد جهانی «رود و ریل» در روستای بیشه خرم‌‌آباد

کد خبر: 
۶۴۸۹
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان؛

رویداد جهانی «رود و ریل» در روستای بیشه خرم‌‌آباد

رویداد جهانی «رود و ریل» در روستای بیشه خرم‌‌آباد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با تاکید بر فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای ثبت جهانی روستای بیشه، گفت: رویداد جهانی « رود و ریل» ۳۰ فروردین جاری با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در ایران و لرستان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی و در روستای بیشه برگزار می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری زرک، عطا حسن پور امروز ظهر در جلسه رفع موانع و پیگیری ثبت جهانی روستای بیشه که در محوطه باغ گلستان خرم‌آباد برگزار شد، اظهار کرد: ثبت جهانی روستای بیشه نیازمند تلاش و مساعدت همه دستگاه‌ها و همکاری بین بخشی است تا با رفع مشکلات و موانع پیش رو در سه ماهه آینده، زمینه این مهم را فراهم کنیم.

وی گفت: مقدمات ثبت جهانی این روستا از سال گذشته شروع شده و از بین ۲۰۰ روستای کشور؛ هشت روستا برای ثبت جهانی انتخاب شده‌اند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با اشاره به اینکه ثبت جهانی روستای بیشه توسط سازمان جهانی WTO (دفتر مستقر در ریاض عربستان) انجام می‌شود و باید موانع موجود در راستای ثبت جهانی را در ماه‌های جاری رفع کنیم، بیان کرد: دستگاه‌های اجرایی استان و شهرستان خرم‌آباد باید اقدامات انجام‌شده را توسط رسانه‌ها منعکس کنند تا در پرونده ثبت جهانی قرار گیرد. 

حسن‌پور به نشست مشترک معاونت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و فرمانداری خرم‌آباد در راستای ایجاد فرصت برای ثبت جهانی روستای بیشه اشاره کرد و افزود: باید در ماه‌های جاری شرایط لازم برای ثبت جهانی روستای بیشه فراهم شود، پایداری زیست‌محیطی اقتصادی و اجتماعی، شاخص‌های بهداشتی و امنیت، داشتن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی، توسعه و یکپارچگی زنجیرۀ ارزش از اقدامات لازم برای ثبت جهانی بیشه است.

وی با اشاره به رویداد جهانی «رود و ریل» نیز گفت: این رویداد مهم در روز ۳۰ فروردین جاری با حضور دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی برای اولین بار در ایران و لرستان با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی و در روستای بیشه برگزار می‌شود.

روستای گردشگری بیشه در کنار راه آهن سراسری تهران به جنوب و در کنار ایستگاه راه آهن و آبشاری به همین نام در ۶۰ کیلومتری خرم آباد قرار گرفته است.

آبشار بیشه چهل و هشتمین اثر ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.

ارتفاع آبشار ۴۸ متر تا نقطه برخورد با زمین است و ۱۰ متر نیز از آنجا تا وصل شدن به رودخانه سزار است و عرض تاج آبشار ۲۰ متر است.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
رود و ریل - روستای بیشه - آبشار بیشه - ثبت جهانی - عطا حسن پور - میراث فرهنگی لرستان - راه آهن - دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم