ثبت ملی درخت افسانه‌ای «اَوِرس» در الیگودرز

کد خبر: 
۱۹۹۹
قاسمي خبر داد؛

ثبت ملی درخت افسانه‌ای «اَوِرس» در الیگودرز

سيد امين قاسمي مدير كل ميراث فرهنگي لرستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از ثبت ملی درخت افسانه‌ای «اَوِرس» در الیگودرز خبر داد.

به گزارش خبرنگار زرک؛ سید امین قاسمی امروز سه‌شنبه که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، با اعلام این خبر گفت: در اجرای تبصره ماده ۲ قانون تشکیل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مصوب ۲۳ دیماه ۱۳۸۳ و آيين نامه اجرایی قانون مذکور مصوب هیئت محترم وزیران به شماره ۲۶۹۷۵/ت۳۲۹۱۵ تاریخ ۴ مرداد ماه ۱۳۸۴ این اثر طبیعی در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

وی افزود: درخت کهنسال اَوِرس در منطقه «بزنوید» الیگودرز واقع شده که طبق بررسی کارشناسی به‌عمل آمده قدمت آن به ۶۰۰ سال می‌رسد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در این خصوص اذعان داشت: این اثر به شماره ۶۸۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ثبت و در مورخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۹ به استاندار محترم لرستان ابلاغ شده است.

قاسمی اضافه کرد: ارتفاع درخت حدود ۲۴ متر تخمین زده می­شود. قطر برابر سينه درخت ۱۶۸ سانتیمتر و وسعت سطح تاج پوشش آن ۲۳ مترمربع و محیط آن ۵۲ متر اندازه­‌گیری است.

وی گفت: درخت «اورس» یا «سرو کوهی» گونه‌ای بسیار با ارزش و دیرزی از تیره سرو است که در مناطق کوهستانی و مرتفع می‌روید و در افسانه‌ها و اسطورهای مردمان منطقه جایگاه خاصی دارد. اورس و سرو از دیرباز در فرهنگ ایران نماد جاودانگی و نامیرایی بوده‌ و به شکل نگارگری ایرانی در سنگ نگاره‌های پیش از اسلام و در شکل نماد ترمه پس از اسلام در گستره هنرهای تجسمی ایران همواره نقش اساسی داشته ‌است.

مسئول ثبت آثار میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان نیز در این باره اظهار داشت: با ثبت این اثر تعداد آثار طبیعی استان به ۳۸ مورد رسیده است.

محسن طرهانی گفت: ۶ اثر دیگر مورد بررسی کارشناسی و تائید اعضای شورای ثبت کشور قرار گرفته اند که در آینده نزدیک شماره ثبت آنها ابلاغ خواهد شد.

عطا حسن پور/

 

 

 

برچسب‌ها: 
اداره كل ميراث فرهنگي لرستان - سيد امين قاسمي - درخت افسانه اي - اورس - ثبت ملی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم