برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاوزبان» در پلدختر

کد خبر: 
۴۴۰۵
مدیرکل منابع طبیعی لرستان خبر داد؛

برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاوزبان» در پلدختر

برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاوزبان» در پلدختر

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی «علف گاو زبان» از مراتع گرمسیری شهرستان پلدختر خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری زرک؛ شیرزاد نجفی امروز شنبه در گفت و گو با رسانه‌ها از برداشت ۱۰ تن گیاه دارویی علف «گاو زبان» از مراتع گرمسیری شهرستان پلدختر خبر داد و گفت: علف «گاوزبان» یکی از گونه‌های گیاه دارویی است که در مراتع قشلاقی شهرستان پلدختر به صورت طبیعی رویش دارد.

وی عنوان کرد: از این گیاه با مشارکت بهره برداران محلی که دارای شرکت تعاونی بهره برداری از محصولات فرعی جنگل و مرتع هستند، در قالب طرح و مصوبه کمیته فنی اداره کل و انعقاد قرارداد و پرداخت بهره مالکانه برداشت صورت گرفت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان افزود: این محصول با نظارت کارشناسان معاونت فنی اداره کل و شهرستان با رعایت اصول فنی برداشت، جمع آوری و پس از خشک شدن در کیسه‌های مخصوص بسته بندی شده و از طریق سامانه الکترونیکی گیاهان دارویی (سمتا) گواهی حمل و مجوز صادر می‌شود.

نجفی خطاب به مجریانی که اقدام به کاشت، برداشت و حمل اقلام مشترک ازجمله علف «گاوزبان»، «موسیر»، «شیرین بیان» و… می‌کنند عنوان کرد: از این پس، از طریق سامانه فوق، گواهی حمل و مجوز صادر می‌گیرد و پس از طی این مراحل، مجوز نهایی از طریق سازمان جنگل‌ها برای صادرات از طریق گمرگ بندرعباس به کشورهای جنوب شرق آسیا ازجمله هندوستان و چین صادر می‌شود.

وی به اشتغال‌زایی حدود ۲۲ نفر از نیروهای محلی به صورت فصلی و ارزشی ریالی حدود پنج میلیارد ریال در بحث ارزآوری اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه صنایع تبدیلی و فرآوری این گونه گیاه دارویی با ارزش که کاربردهای فراوانی در پزشکی دارد، در کشور وجود ندارد، پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از خام فروشی و حسب تأکیدات مقام معظم رهبری، صنایع تبدیلی و فرآوری مورد نیاز در کشور از طریق دستگاه‌های متولی انجام بگیرد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
اداره کل منابع طبیعی لرستان - گیاهان دارویی - شیرزاد نجفی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم