برخورد با سهل انگاری در موارد حقوق عمومی

کد خبر: 
۲۶۲۸
رئیس کل دادگستری لرستان:

برخورد با سهل انگاری در موارد حقوق عمومی

محمد رزم رئیس کل دادگستری لرستان

رئیس کل دادگستری لرستان گفت: سهل انگاری در موارد حقوق عمومی مانند میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست از سوی دادگستری قابل پیگیری و اجرایی است.

به گزارش خبرنگار زرک؛ محمد رزم امروز یکشنبه در مراسم تکریم و معارفه رئیس دادگستری پلدختر با تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: شخصیت والای حضرت فاطمه زهرا (س) به عنوان آیت عظمای الهی و ریحانه النبی، همسر امیرالمومنین علی (ع) ، مادر شهدای حادثه بزرگ کربلا، الگو، سرمشق، اسوه زنان عالم و مصداق واقعی سوره کوثر و آیه تطهیر است.

وی با گرامیداشت نخستین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی، افزود: شهید سلیمانی علاوه بر این که انسانی مخلص برای خدا بود، مجاهدی فی سبیل الله بود که در این راه از هیچ چیز فرو گذار نکرد، این سردار جبهه مقاومت که به سردار دل‌ها معروف است لقب مالک اشتر ولایت را گرفت و چهره بین المللی و مرد میدان‌های سخت و از قدرتمندترین ژنرال‌های نظامی در دوران دفاع مقدس و جبهه مقاومت است.

رئیس کل دادگستری لرستان، گفت: شکوه حضور فراموش نشدنی، ملت ایران در تشییع پیکر سردار دل‌ها از بی نظیر ترین مراسم پس از تشییع پیکر امام راحل و نخستین و مهم‌ترین انتقام از دشمنان بود.

رزم، افزود: شخصیت مخلص شهید سلیمانی هنوز ناشناخته است و مصداق واقعی فدا کردن جان و مال در راه خدا است که به پاداش واقعی خود یعنی شهادت رسید و امروز مکتب حاج قاسم باید به نسل‌های آینده انتقال و شناخته شود.

وی، یادآور شد: استکبار جهانی نه تنها در زمان حیات و شهادت از وجود سردار دل‌ها واهمه داشت بلکه هنوز از نام شهید سلیمانی هراس دارد که او در جبهه‌های مقاومت در دفاع از مظلومان در کشورهای منطقه در برابر داعش ایستاد و با از بین بردن این گروهک تروریستی وحشی و خطرناک، آرامش را به منطقه باز گرداند.

نقش تأثیر گذار مردم پلدختر در هشت سال دفاع مقدس

رئیس کل دادگستری لرستان، عاقبت به خیری را از شئونات رابطه حقیقی و قلبی با امام مسلمین دانست و افزود: روز قیامت خواهیم دید که این امر مهم‌ترین محور محاسبه است.

رزم، به رحلت ملکوتی آیت الله مصباح یزدی اشاره، آن را ضایعه غم انگیز عنوان کرد و گفت: این عالم ربانی و فیلسوف مجاهد همانند حاج قاسم که لقب مالک اشتر را گرفت به عمار انقلاب لقب گرفت و در بحران‌ها و دوران انقلاب از شاگردانی بود که در نهضت امام تربیت شد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: مردم شریف، مؤمن و ولایت مدار شهرستان پلدختر به عنوان هویزه ثانی از ارادتمندان به نظام و مقام معظم رهبری هستند که در دوران دفاع مقدس نقش مهمی در ایثارگری ایفا کردند.

رئیس کل دادگستری لرستان، یادآور شد: پلدختر، خاستگاه سادات است که آیت الله شاهرخی نماینده ولی فقیه از شهرستان پلدختر از ذخایر انقلاب و مایه افتخار است و شهیدان سید فخرالدین و سید نورالدین رحیمی از نمایندگان فقید مجلس شورای اسلامی و علمای ارزشمند از این دیار هستند که مایه فخر لرستان هستند.

رزم، افزود: مرحوم حجت الاسلام شیخ علی بابایی مؤسس حوزه علمیه پلدختر متحمل زحمات زیادی شدند و از مبارزان پیش از انقلاب بود، شهدایی مانند شهید درویشعلی شکارچی از سرداران شهید، شهید فتح الله چراغی که پرچم اسلام را بر بام مسجد جامع خرمشهر به اهتزاز درآورد و سایر شهدای این شهرستان که بیانگر ایثارگری‌های مردم این خطه شهید پرور است.

وی، گفت: صیانت از حقوق عامه و حقوق بیت المال از جمله قوانین موضوعه قانون اساسی است که نقض یا قرار گرفتن این حقوق در معرض آسیب و خطر ممکن است فوت، تضرر منفعت و سلب امتیاز شود.

رئیس کل دادگستری لرستان، افزود: بنا بر این سهل انگاری در موارد حقوق عمومی مانند میراث فرهنگی، منابع طبیعی و محیط زیست از سوی دادگستری قابل پیگیری و اجرایی است.

رزم، نداشتن دوربین‌های پایش را از مشکلات شهرستان پلدختر دانست و یادآور شد: پایش تصویری در راستای پیشگیری از وقوع جرم، قتل و… در پلدختر ضرورت دارد.

وی، افزود: اداره راهداری باید هرچه سریع‌تر در جلسه‌ای با دادستان و اعضای شورای تأمین، فرماندار، امام جمعه و نماینده مصادیق حقوق عام را شناسایی و پیگیر کنند.

رئیس کل دادگستری لرستان، عدم میدان میوه و تره بار و ساخت و سازهای غیرمجاز را از مشکلات شهرستان پلدختر دانست و گفت: بعضی ادارات در رابطه با حقوق عامه سهل انگاری و ترک وظیفه می‌کنند که قوه قضائیه در این راستا جدا از حمایت از مدیران در راستای خدمت به مردم، با مدیران سهل انگار و کاهل برخورد می‌کند.

ضرورت پیگیری جدی برای جبران خسارت سیل در پلدختر

رزم، بر پیگیری جدی جبران خسارت سیل در پلدختر تاکید کرد و افزود: دادستان مشکلات پسا سیل را در اولویت خود قرار داده و پیگیری کند.

وی، گفت: همچنین کمبود سردخانه، سیلو و صنایع تبدیلی و تکمیلی در این شهرستان از مصادیق حقوق عامه است که باید پیگیر شوند.

رئیس کل دادگستری لرستان، سیل خیز بودن، زوال جنگل‌های بلوط، خشکیدگی، خشکسالی، عدم بارش را از چالش‌های شهرستان پلدختر دانست و یادآور شد: احداث دیواره‌های ساحلی موجب رفع نگرانی از سیل‌های آینده نمی‌شود.

رزم، افزود: قطع درختان در شرایطی که موجب عدم تلطیف هوا، فرسایش خاک می‌شود از جمله حقوق عامه است که در آن کم لطفی می‌شود و درختان ۵۰۰ ساله را برای ذغال قطع می‌کنند که این امر تضیع حقوق عامه محسوب می‌شود و جرم است.

وی، حفظ کرامت انسانی را از سیاست‌های قوه قضائیه دانست و گفت: مردم داری و مردم محوری باعث رضایت مردم به عنوان پشتوانه‌ها و سرمایه‌های اجتماعی نظام و قوه قضائیه و موجب اقتدار آن است.

ضرورت رسیدگی به پرونده‌های قدیمی و مسن

رئیس کل دادگستری لرستان، قضاوت عادلانه را مهم‌ترین وظیفه قضات دانست و افزود: قضات باید با حفظ بی طرفی و به دور از تبعیض، عدالت را رعایت کنند که این از وظایف خدمت به مردم و در تقویت انگیزه اثربخش است.

رزم، یادآور شد: دیدار چهره به چهره قضات دادگستری با مردم به ویژه در مساجد و پاسخ به سوالات حقوقی نمازگزاران در سرعت بخشیدن به رسیدگی به پرونده‌ها مؤثر است.

وی، جدیت در رسیدگی به پرونده‌های قدیمی و مسن را ضروری دانست و افزود: این امر از سیاست‌های رئیس قوه قضائیه است و پرونده‌های جرم‌های خاص و کثیر شاکی برای شدت بخشیدن و برخورد قانونی معرفی شوند.

رئیس کل دادگستری لرستان مبارزه با مفاسد را از مطالبات مقام معظم رهبری دانست و گفت: در این رابطه قوه قضائیه با جدیت با رانت خواری، فساد اقتصادی و رانت‌های سیاسی و اطلاعاتی برخورد می‌کند.

رزم به عملکرد دادگستری پلدختر در سال جاری اشاره کرد و افزود: در ۹ ماهه سال جاری ۶ هزار و ۶۳۱ پرونده در دادگستری پلدختر وارده شده که علی‌رغم سختی‌ها و شرایط کرونا در این حوزه قضائی ۶ هزار و ۷۶۶ پرونده مختومه شده که هزار و ۱۳۵ پرونده از این تعداد مربوط به پرونده‌های قدیمی است.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها: 
دادگستری لرستان - محمد رزم - پلدختر

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم