آخرین وضعیت دبی چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی استان

کد خبر: 
۵۵۱۷
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان تشریح کرد؛

آخرین وضعیت دبی چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی استان

آخرین وضعیت دبی چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی استان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، آخرین وضعیت دبی چشمه‌ها و آب‌های زیرزمینی این استان را تشریح کرد.

به گزارش پایگاه خبری زرک داریوش حسن‌نژاد اظهار داشت: متوسط سطح آب زیرزمینی محدوده‌های بیلان استان در سال آبی ۰۲-۱۴۰۱ منتهی به مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه سال گذشته حدود ۰.۴ متر افزایش داشته است که معادل حجمی حدود ۰.۸ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه بارش‌های سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ در سطح محدوده‌های مطالعاتی استان نسبت به سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است، افزود: این امر باعث شد که از زمان شروع بارندگی‌ها تا اواسط فصل بهار از چاه‌های بهره‌برداری کمتر استفاده شود و فشار کمتری به آب‌های زیرزمینی وارد شده و باعث بالارفتن سطح آب محدوده‌ها نسبت به سال گذشته شود، همچنین نصب کنتور هوشمند موجب شد تا از کشت گیاهان با نیاز آبی بالا جلوگیری شود، از سوی دیگر جلوگیری از برداشت بیش از حد مجاز نیز باعث افزایش حجم آب زیرزمینی نسبت به سال آبی گذشته شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، تصریح کرد: در حوضه کرخه در مهرماه ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه ۱۴۰۱ حجم‌افزایش، حدود ۱۵ میلیون مترمکعب است، بیشترین افزایش در این حوضه در مهرماه سال ۱۴۰۲ نسبت به مهرماه سال ۱۴۰۱ مربوط به دشت «چغلوندی» با حدود ۱.۵ متر افزایش سطح آب و افزایش مخزن حدود ۲ میلیون مترمکعب است.

حسن‌نژاد در خصوص دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کرخه و کارون، بیان داشت: دبی چشمه‌های انتخابی استان در سال آبی ۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۴۳ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.

وی گفت: دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کرخه در استان لرستان در سال آبی ۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته حدود ۵۲ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۵۳ درصد کاهش داشته است، همچنین دبی چشمه‌های انتخابی حوضه کارون بزرگ در استان لرستان در سال آبی ۰۲-۱۴۰۱ نسبت به سال گذشته ۲۱ درصد افزایش و نسبت به بلندمدت حدود ۱۲ درصد کاهش داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، گفت: سطح آب‌های زیرزمینی استان در بلندمدت منتهی به سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ به طور متوسط حدود ۶.۴ متر کاهش داشته است که معادل حجمی حدود ۵۲۲ میلیون مترمکعب و افت سالانه حدود ۰.۲ متر معادل ۲۳ سانتی‌متر است که نشان‌دهنده روند کاهشی منابع آب زیرزمینی در استان است.

حسن‌نژاد با بیان اینکه بیشترین کاهش سطح آب زیرزمینی در بلندمدت مربوط به محدوده‌های مطالعاتی کوهدشت و ازنا - الیگودرز، به ترتیب حدود ۲۱.۵ متر و ۹.۴ متر بوده که معادل حجم آب حدود ۱۱۸ و ۱۸۵ میلیون مترمکعب بوده، بر مدیریت مصرف و اصلاح الگوی کشت در این مناطق تأکید کرد.

پایان پیام/

 

برچسب‌ها: 
شرکت آب منطقه ای لرستان - داریوش حسن نژاد - آب زیرزمینی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم