«کووید۱۹»؛ افزایش فشار روانی و راه مقابله با آن

«کووید۱۹»؛ افزایش فشار روانی و راه مقابله با آن

«کووید19»؛ افزایش فشار روانی و راه مقابله با آن

در شرایطی که شیوع «کووید۱۹« بنا به ضرورت تغییراتی در سبک زندگی ایجاد کرده است هرچند پایدار نخواهد بود؛ اما لازم است اشخاص این شرایط را بپذیرند و با حفظ آرامش خود را با آن وفق دهند. در این حالت احتمال افزایش فشار روانی (استرس، اضطراب و افسردگی) وجود دارد که سبب بیماری‌های روان‌تنی می‌شود. امروزه می‌دانیم که سلامت روان و نوع نگرش فرد می‌تواند بر بیمارهای جسمی و روانی او تاثیر بگذارد. بر کسی پوشیده نیست که تفکر مثبت موجب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و دوران نقاهت را کاهش می‌دهد، همچنین فرد را در مقابل بیماری مقاوم‌تر می‌سازد.

پژوهشگرانی هم که در حوزه اختلالات روان تنی فعالیت دارند معتقدند فشار روانی به طور مستقیم می‌تواند بسیاری از دستگاه‌های بدن نظیر دستگاه تنفسی، معده، روده‌ها و قلب را تحت تاثیر قرار دهد. فشار روانی یا استرس سبب ایجاد فشار خون، سردردهای تنشی، میگرن، آسم، آلرژی و بسیاری دیگر از بیمارهای جسمی می‌شود.

همچنین استرس عامل اصلی اختلالات روحی ـ روانی است و در شرایطی که لازم است افراد در منزل بمانند  ـ مانند همین روزهای کرونایی که جامعه با آن دست به گریبان است ـ احتمال افزایش مشکلات عاطفی بسیار بالا است و در پایین‌ترین درجه سبب اختلالات اضطرابی و افسردگی می‌شود، بنابراین اگر شما علایم اضطراب از جمله: نگرانی بیش از حد، بیقراری، تمرکز مختل، تنش عضلانی و بی‌خوابی را تجربه کردید به طور حتم پیگیر آموزش تکنیک آرام‌سازی باشید و اگر علایم افسردگی از جمله احساس غمگینی، از دست دادن علاقه به فعالیت‌های لذت بخش، نا امیدی و بدبینی، احساس گناه، کاهش انرژی و خستگی را تجربه کردید بسیار مهم است که این علایم را به عنوان بخشی از بیماری بدانید که می‌توانند در مورد آن کاری انجام دهند و نسبت به درمان امیدوار باشید.

در این شرایط بحرانی شیوع ویروس منحوس در جامعه که می‌بایست اشخاص در منزل بمانند بهتر است با برنامه‌ریزی برای افزایش فعالیت‌های سرگرم کننده و لذت بخش و تسلط بر هیجانات مثبت که ضد اضطراب و افسردگی هستند، خود مراقبتی کنند. همچنین بهتر است بجای نشستن در اتاق و فکر کردن به نگرانی‌هایی که هیچ‌وقت کارآمد و سودمند نیستند وقت خود را با سایر اعضای خانواده بگذرانید و در کارهای منزل مشارکت کنید و در نهایت اینکه اگر نتوانستید به فکر کردن به نگرانی‌ها غلبه کنید و همچنان زانوی غم بغل گرفتید در صورت لزوم با درمانگر حاذق ارتباط برقرار نمایند.

مریم جعفری* / زرك

* کارشناس ارشد روان شناسی تربیتی

 

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم