نویسنده: [ پریوش پاکدل | پایگاه خبری زرک [1] ]
با گذشت بیش از یک دهه از آغاز پروژه راهآهن لرستان، این طرح بزرگ عمرانی هنوز در ایستگاه تأمین اعتبار معطل مانده است. اگرچه دولتهای متعددی وعده به ثمر نشستن این مسیر استراتژیک را دادهاند، اما واقعیت موجود، نشان از کندی شدید پیشرفت و سردرگمی در مراحل اجرایی دارد.
راهآهنی که قرار بود قلب لرستان را به شبکه ریلی کشور متصل کند، اکنون تنها در نیمی از مسیر خود پیش رفته و آنگونه که استاندار فعلی لرستان بیان کرده، با روند فعلی، تکمیل آن ممکن است بیش از یک قرن به طول بینجامد.
این طرح با هدف اتصال خرمآباد به دورود و سپس پلدختر و اندیمشک، از سال ۱۳۹۲ کلید خورد. با وجود آنکه لرستان از موقعیتی جغرافیایی ممتاز برخوردار است و میتواند به شاهراه ارتباطی شمال، جنوب و غرب کشور بدل شود، اما همچنان مرکز استان از صدای قطار بینصیب مانده است.
تاکنون حدود ۱۱۴ کیلومتر از مسیر در قالب قطعه نخست اجرایی شده که پس از وقفهای چند ساله، مجدداً از سال ۱۴۰۱ فعال شد. این در حالی است که وعدههای مکرر درباره تأمین اعتبار از محل فروش نفت یا صندوق توسعه ملی، نتوانسته است مسیر پروژه را بهطور مستمر هموار سازد.
رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته با تخصیص ۱.۲ میلیارد دلار از محل منابع نفتی برای این پروژه موافقت کردند، اما این منابع به شکل عملی هنوز نتوانستهاند گرهی از کار باز کنند.
در آخرین تحولات، با آغاز بهکار دولت چهاردهم، مبلغ دو هزار میلیارد ریال برای ادامه پروژه اختصاص داده شد. رقمی که اگرچه گامی ابتدایی برای فعال ماندن کارگاههای اجرایی به شمار میرود، اما در مقایسه با حجم سرمایهگذاری مورد نیاز، بسیار اندک است.
استاندار جدید لرستان نیز در نخستین موضعگیری خود بر لزوم یافتن مدلهای مالی نوین و همکاری با نمایندگان برای جذب منابع بیشتر تأکید کرده است. به گفته او، ادامه مسیر با بودجههای استانی امکانپذیر نیست و بدون تصمیمهای جدی در سطح ملی، تحقق این مطالبه دیرینه مردم لرستان ممکن نخواهد بود.
امروز که عملیات اجرایی قطعه دوم پروژه نیز کلید خورده، هنوز وضعیت قطعه نخست روشن نیست و لرستان همچنان در انتظار قطار توسعه، چشم به ریلهای ناتمام دوخته است.
Links
[1] https://zerk.ir