ظرفیت تبدیل شدن خرم‌آباد به شهر پیاده محور

اسکندری در گفت و گو با زرک مطرح کرد؛

ظرفیت تبدیل شدن خرم‌آباد به شهر پیاده محور

ظرفیت تبدیل شدن خرم‌آباد به شهر پیاده محور

پایگاه خبری زرک ـ بتول صادقی‌مهر

محقق و مدرس دانشگاه‌های مرکز لرستان گفت: با برنامه ریزی‌ها و تامین منابع مالی، خرم‌آباد ظرفیت تبدیل شدن به شهر پیاده محور را دارد.

محمد اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار زرک با بیان اینکه کارکرد معبر پیاده در فضای عمومی شهر می‌تواند موجب تقویت رابطه اجتماعی و معنوی شهروندان شود، افزود: پیاده‌روی می‌تواند در ارتقای سطح سلامت شهروندان مؤثر باشد به نحوی که سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی شهروندان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد به دهمین دلیل است که جوامع دارای بسترهای شهری مناسب برای پیاده‌روی از مزیت شادمانی بیشتری نسبت به جوامع فاقد این مؤلفه برخوردار هستند.

مدرس گروه شهرسازی دانشگاه‌های خرم‌آباد تاکید کرد: طراحان شهری می‌توانند به‌عنوان یک شاخص قابل توجه، مهم و مؤثر در افزایش شادی شهروندان، افزایش مسیرهای پیاده‌محوری و جایگزینی آن‌ها با اتومبیل‌محوری را مدنظر قرار دهند.

اسکندری ادامه داد: دستیابی به شهری پیاده‌محور مستلزم این است که با بکارگیری مؤلفه‌های کیفی‌ساز معابر شهری همچون نما، نقاشی، رنگ‌آمیزی و نورپردازی، علائم و تابلوهای راهنما، پوشش گیاهی، صندلی، نیمکت و سرویس‌های بهداشتی و خطوط ویژه تردد نابینایان و نامگذاری مناسب معابر، افزایش کیفیت پیاده‌روی را تأمین کنیم.

وی عنوان کرد: شهر خرم‌آباد با برخورداری از مسیرهای کوتاه رفت‌وآمد، آثار تاریخی، وجود خیابان‌های مناسب برای پیاده‌روی، طبیعت بی‌نظیر، تمرکز مراکز و بازارهای فروش، نزدیکی ادارات و سازمان‌ها به یکدیگر و آلایندگی صوتی اندک از شهرهایی است که با برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌توان آن را به یک شهر پیاده محور تبدیل کرد.

این مدرس دانشگاه تاکید کرد: در حال حاضر شهروندان با توجه به وجود بالقوه برخی زیرساخت‌ها در این شهر، بسیاری از امور خود را به صورت پیاده انجام می‌دهند، لذا ضروری است مدیران شهری و اعضای شورای شهر برای حفظ و توسعه این ظرفیت شهری برنامه‌ریزی کنند.

اسکندری کاهش مشکلات زیست محیطی و هزینه‌های مدیریت شهری در نگهداری شهر و جابجایی شهروندان و کم شدن مصرف سوخت‌های فسیلی و زدودن اثرات منفی آلودگی بر کیفیت زندگی شهروندان را از دیگر مزایای توسعه مسیرهای پیاده‌روی در شهرها برشمرد و خاطرنشان کرد: افزایش مسیرهای پیاده‌روی در شهرها علاوه بر آنکه از حجم ترافیک و معضلات ناشی از آن می‌کاهد، مانع فرسودگی کالبدی و اجتماعی بافت‌های شهری بویژه بافت‌های تاریخی می‌شود.

وی یادآور می‌شود: اگرچه افزایش مسیرهای پیاده‌روی شهری مزایای بسیاری دارد، اما سیاست حذف خودروها از خیابان‌های شهر نیز در همه شرایط نتایج مثبتی ندارد و امکان‌پذیر نیست و باید رویکردی منطقی و متعادل در این موضوع داشت.

این محقق لرستانی با اشاره به وجود دو رویکرد در ایجاد و توسعه پیاده‌راه‌ها و پیاده‌مداری در شهرها، اظهار کرد: رویکرد پیاده‌رو‌سازی به معنای آرام‌سازی و حذف کامل تردد خودروهای سواری شخصی از داخل بافت مرکزی شهر است.

اسکندری گفت: شهروندان خرم‌آبادی گرایش زیادی به پیاده‌روی و افزایش المان‌های پیاده‌محوری دارند، اما پیاده‌رو‌سازی نه‌تنها در خرم‌آباد بلکه در سایر شهرهای کشور آنچنان که شایسته است مورد توجه قرار نگرفته است و این‌گونه به نظر می‌رسد که اکنون اجرای این طرح‌ها در بافت تاریخی شهر اهمیت بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه کاهش آلاینده‌های ناشی از تردد وسایل نقلیه به حفظ آثار تاریخی کمک شایان توجهی می‌کند، عنوان کرد: وجود خیابان‌های مشجر زیبا و تاریخی در مرکز شهر خرم‌آباد شرایط مطلوبی را فراهم آورده است که با برنامه‌ریزی‌ها و تأمین منابع مالی می‌توان گام مؤثری در راستای اجرایی رویکرد پیاده‌روسازی برداشت.

عکس: سعید سروش/

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم