سهام عدالت؛ بی‌نظیرترین فرصت تاریخی برای لرستان / پایلوت اقتصادی شدن لرستان درد را دوا نمی‌کند

سهام عدالت؛ بی‌نظیرترین فرصت تاریخی برای لرستان / پایلوت اقتصادی شدن لرستان درد را دوا نمی‌کند

بهزاد خسروی

یک اقتصاددان لرستانی معتقد است صندوق سهام عدالت یکی از بی‌نظیرترین فرصت های تاریخی برای لرستان خواهد بود چراکه ‏با کمک آن می‌توان بسیاری از مشکلات اقتصادی را رفع کرد. در گفت‌وگوی تفصیلی زیر به چراهای وضعیت اقتصادی لرستان پرداخته شده و راهکارهای اساسی برون رفت از این وضعیت پیشنهاد شده است.

لرستان استانی با ظرفیت‌های بسیار بالاست که متاسفانه عقب ماندگی‌های این استان از شاخص‌های توسعه‌ای روز به روز بیشتر می‌شود و نیاز است تا مدیران استانی به دنبال راهکاری اساسی برای رفع این عقب افتادگی‌ها باشند.

در این راستا بهزاد خسروی در گفت‌و‌گو با فارس در خرم‌آباد، در پاسخ به اینکه وضع موجود کشور را از نظر ساختار بودجه و پروژه های نیمه  تمام چگونه می‌بینید، اظهار کرد: در کشور چیزی حدود ۷۵ هزار پروژه نیمه تمام عمرانی داریم که بخش عمده‌ای از آنها استانی و بیش از ۴۰۰۰ مورد از آنها طرح ملی‌اند.

اتمام پروژه‌های نمیه تمام لرستان نیاز به اعتبار ۸۰۰۰ میلیاردی و ۲۰ سال زمان دارد

وی با بیان اینکه برای اینکه این پروژه‌ها را تکمیل کنیم طبق برآوردهای کارشناسی چیزی حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز داریم، ادامه داد: لرستان اعتباری حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان بودجه برای اتمام پروژه‌های عمرانی نیمه تمام نیاز دارد و به عبارتی سهم بودجه عمرانی این استان برای پروژه‌های نیمه تمام عمرانی نسبت به کل کشور حدود ۶۶ هزارم کل بودجه ملی است.

سهم لرستان از پروژه‌های عمرانی در دو دهه اخیر بسیار کم بوده ‏

خسروی اضافه کرد: این نشان می‌دهد سهم لرستان از پروژه های عمرانی در دو دهه اخیر بسیار کم بوده است و به طبع آن سهم مان از اعتبارات برای اتمام پروژه‌ها کم است و از طرفی می‌دانیم اعتبار پروژه‌های عمرانی در ساختار بودجه چیزی حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان است و حتی با فرض اینکه این ۶۰ هزار میلیارد تومان را برای همه استان‌ها در نظر بگیریم و کسری بودجه اثری روی کاهش این بودجه نداشته باشد، به گذر ۲۰ سال نیاز است که پروژه‌های عمرانی در سطح کشور تمام شده و به طبع آن این مدت زمان را هم برای لرستان باید در نظر گرفت که این خود فاجعه بزرگی است.

امیدی به بودجه‌های کلان کشوری نیست

این پژوهشگر اقتصادی تصریح کرد: رهبران سیاسی استان، مجمع نمایندگان در مجلس شورای اسلامی، اصحاب رسانه و عموم مردم باید بدانند زمان آنکه برای حل مشکل اشتغال، اقتصاد، معیشت و ... دنبال ایجاد کارخانه و جذب بودجه از دولت باشیم تمام شده؛ این رویکرد مربوط به دهه هفتاد و اوایل دهه ۸۰ بود و اصولا این تلاش‌ها منتج به نتیجه نخواهد شد و توصیه می‌کنیم استان از این وادی بیرون بیاید چراکه هیچ امیدی نسبت به گرفتن بودجه با توجه به تشریحی که صورت گرفت وجود ندارد.

رویکرد اقتصادی و صنعتی؛ نجات بخش لرستان

وی در پاسخ به اینکه با توجه به این وضعیت برای بهبود اوضاع اقتصادی لرستان چه باید کرد، اظهار کرد: اولین توصیه این است که مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و لیدرهای سیاسی، اصحاب رسانه و عموم مردم این مطالبه را پیگیری کنند که عالی‌ترین مقام اجرایی استان یعنی استاندار و بقیه مدیران حتما باید با رویکرد اقتصادی و صنعتی انتخاب  شوند چراکه رویکرد سیاسی برای ما جوابگو نبوده و از طرفی مسائل دیگر مانند نرخ بالای بیکاری، شاخص فلاکت و مهاجرت در لرستان مشکلات عدیده دیگری به وجود آورده است. اگر این گام به درستی برداشته نشود مابقی گام ها با چالش مواجه خواهد بود.

ارزش سهام عدالت در لرستان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان است

خسروی اظهار کرد: نکته بعدی که می‌توانیم روی آن حساب کنیم و فرصت بی‌بدیلی برای استان ماست این است که در شرایط موجود ظرفیت صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت در استان قابل تامل است چراکه ما یک میلیون و ۵۶۴ هزار نفر دارای سهام عدالت در استان داریم که ۲۳۰ هزار نفر آن تحت پوشش نهادهای بهزیستی، کمیته امداد و... بوده و این مهم پتانسیل بسیار  بالایی است چراکه ارزش سهام عدالت در لرستان حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

برای بهبود وضعیت اقتصادی لرستان روی صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت حساب باز کنیم

این اقتصاددان تاکید کرد: استانداری که به دنبال توسعه لرستان باشد با یک تیم اقتصادی قوی به راحتی و بدون اینکه خیلی امیدی به بودجه‌های کلان کشوری داشته باشند روی همین مبلغ بسیار بزرگ که نقدینگی مفیدی هم هست باید حساب باز کند، باید این را مدیریت کرد و اگر ما بخواهیم می‌توانیم با همین ارزش سهام، کارهای بزرگ کنیم و اگر دیر بجنبیم،  مردم سهام خود را آزاد می‌کنند و در این صورت همچنانکه برای افراد و خانوارها عایدی چندانی ندارد، این سرمایه بی‌بدیل برای استان از دست می‌رود. ما می‌توانیم با این مبلغ نقدینگی که در اختیار است هم پروژه‌های نیمه تمام استانی را به اتمام برسانیم و هم مردم را به عنوان سهام دار در این پروژه‌ها سهیم کنیم.

خسروی تصریح کرد: البته معتقد نیستیم که برای همه این پروژه های نیمه تمام، از صندوق سرمایه گذاری سهام عدالت در استان استفاده کرد چراکه باید پروژه ها را اولویت بندی کنیم و بسیاری از آنها را کنار بگذاریم.

سهیم کردن مردم لرستان در پروژه‌های نیمه تمام عمرانی

وی با اشاره به اینکه با این ۱۴ هزار میلیارد تومان می‌توان پروژه های عمرانی اولویت‌دار استان را اجرایی کرد، افزود:  همچنین با این نقدینگی می‌توان نرخ اشتغال و رشد اقتصادی را در استان بالا برد. از طرف دیگر مبلغ هنگفت دیگری از آن باقی می‌ماند که می توان با آن پروژه‌های جدید را تعریف و در قالب آن افرادی را که سهام عدالت دارند، سهامدار و سهیم کنیم.

معتقد نیستم که در لرستان نقدینگی وجود ندارد

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر اینکه معتقد نیستم که در لرستان نقدینگی وجود ندارد، گفت: نقدینگی در بین مردم وجود دارد چون وقتی ثبت نام خودرو به میان می‌‏آید بالای ۵۰ هزار نفر ثبت نام می‌کنند و اگر هر نفر ۵۰ میلیون تومان واریز کند، یعنی ۲۵ هزار میلیارد تومان ‏نقدینگی داریم. بنابراین در لرستان نقدینگی وجود دارد ولی اعتماد مردم نسبت به مدیران سیاسی با رویکردی که دارند، ‏وجود ندارد و همچنین اعتماد آنها نسبت به اقتصادی بودن و صنعتی بودن وجود ندارد.

جهت دادن نقدینگی استان به سمت پروژه‎های مولد

وی اظهار کرد: اگر مدیران اقتصادی عملکرد مطلوبی داشته باشند، قطع به یقین نقدینگی موجود در استان را می‌توان به سمت پروژه‌های مولد بدون نیاز به بودجه های کلان ‏کشوری جهت داد. بنابراین اگر استان با الزاماتی که تشریح شد پیش رود، مشارکت مردم در بخش نقدینگی ایجاد ‏خواهد شد.

خسروی با تاکید بر اینکه صندوق سهام عدالت یکی از بی‌نظیرترین فرصت‌های تاریخی برای لرستان خواهد بود، افزود: اگر این فرصت از ‏دست رود و مردم سهام خود را فروخته یا آزاد کنند شاید دیگر این چنین شرایطی برایمان مهیا نشود.

پایلوت اقتصادی شدن لرستان درد را دوا نمی‌کند

این پژوهشگر اقتصاد در پاسخ به اینکه چه پروژهایی را باید در لرستان در اولویت بهره‌برداری قرار داد، افزود: لرستان در طول چهار دهه گذشته پایلوت‌های اقتصادی متفاوتی شده است و هنوز تکلیف استان آن طور که باید روشن نیست و به عبارتی استراتژی جامعی برای چشم انداز لرستان در اینده وجود ندارد،  یعنی استان نمی داند در آینده به کجا خواهد رفت و حال سوال این است که آیا باید سند آمایش استان را مبنا قرار داد یا اینکه روال گذشته را طی کرد، باید بگویم اولین کاری که باید کرد این است که چشم انداز استان تعریف شده و در قالب آن ماموریت‌ها و استراتژی‌ها را تدوین کنیم و در قالب این استراتژی‌ها، پروژه‌هایی را با توجه به مزیت نسبی استان تعریف کنیم.

لرستان قطب صنعت گوهر تراشی شود

وی تصریح کرد: به طور مثال این استان طبق آمار سه تا پنج درصد سنگ‌های تزئینی و نیمه تزئیینی جهان را در اختیار دارد و در این موضوع که لرستان استانی با منابع معدنی فراوان است، شک و شبهه‌ای نیست. از طرفی همه ما می‌دانیم که سه صنعت برتر در دنیا صنعت نفت، توریسم و گوهر تراشی است و صنعت گوهر تراشی سومین  صنعت با گردش مالی بالای دو تریلیون دلاری در جهان است که خیلی از کشورها مانند تایلند با توسعه همین صنعت به اقتصاد خود رشد بالایی بخشیده‌اند. با توجه به پتانسیل و امکاناتی که در این خصوص در لرستان وجود دارد کارهای بسیار بزرگی می‌توانیم انجام دهیم.

خسروی افزود: تایلندی‌ها مواد اولیه را از استان ما تامین می‌کنند و  محصولات تولیدی خود را به قیمت چند ده برابری و با ارزش افزوده بالا به کشور وارد می‌کنند. اگر ما این حجم بزرگ از نقدینگی را به صنعت گوهر تراشی در استان تخصیص دهیم، لرستان قابلیت قطب گوهر تراشی در کشور و خاورمیانه را می تواند به خود اختصاص دهد.  پروژه‌های بسیاری برای این کار تعریف شده و با وجود حدود ۲۰۰۰ فارغ التحصیل در حوزه های معدنی در لرستان که قابلیت بسیار بالایی از لحاظ نیروی انسانی است می توان با سرمایه گذاری اندک قطب شویم و حتی این صنعت را می توان به صورت خانگی درآورد.

وی در پایان گفت: ما در این خصوص پتانسیل داریم و امکان این کار وجود دارد و نکته جالب توجه این است که صنعت گوهر تراشی پایه و اساس صنعت توریسم بوده و تایلند با همین گوهر تراشی صنعت توریسم را راه اندازی کرده و برای آن استراتژی‌های چند ده ساله تعریف کرده است./

منبع: فارس

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم