سرماخورده‌ام، آنفلوآنزا گرفته‌ام یا کرونا؟

سرماخورده‌ام، آنفلوآنزا گرفته‌ام یا کرونا؟

ویروس‌های متفاوتی عامل سرماخوردگی، آنفلوآنزا و کرونا هستند ولی این بیماری‌ها علائم مشابهی دارند که تمایزشان می‌تواند سخت باشد. اما در مورد این بیماری‌ها که ممکن است در ماه‌های آینده به آنها مبتلا شویم، باید چه نکاتی را بدانیم؟

بسیاری از افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند، حداقل یکی از علائم اصلی زیر را دارند:

* تب
* سرفه مدام که تازه ایجاد شده
* از دست رفتن یا تغییر حس بویایی یا چشایی

اگر تب کنید یعنی کرونا گرفته‌اید؟

تب یعنی بالا رفتن دمای داخل بدن به بیش از ۳۷.۸ درجه سانتیگراد. تب ممکن است وقتی ایجاد شود که بدن با هر نوع عفونتی مبارزه می‌کند نه فقط با ویروس کرونا.

برای اندازه گیری دمای بدن بهتر است از تب‌سنج استفاده کنید. اگر تب‌سنج در دسترس نیست سینه یا پشت خود یا فردی را که نگرانش هستید لمس کنید و ببینید احساس داغی می‌کنید یا نه.

تب یکی از علائم اصلی کروناست اما آنفلوآنزا و عفونت های دیگر هم می‌توانند باعث تب شوند اما تب در سرماخوردگی بعید است.

 

اگر تب دارید آزمایش کرونا بدهید.


اگر سرفه می‌کنید؟

اگر سرما خورده یا آنفلوآنزا گرفته باشید، ممکن است در کنار علائم دیگر سرفه هم بکنید. علائم آنفلوآنزا معمولا ناگهانی ظاهر و مبتلایان دچار بدن‌درد، لرز، سردرد، خستگی، سوزش گلو یا گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی و سرفه می‌شوند. حال فرد مبتلا در آنفلوآنزا بدتر از سرماخوردگی شدید است.

علائم سرماخوردگی معمولا بتدریج بروز می‌کنند و شدت‌شان کمتر است: سرفه و گاهی هم عطسه، گلودرد و آبریزش بینی. در سرماخوردگی تب، لرز، بدن‌درد و سردرد بندرت یروز می‌کنند.

سرفه در کرونا یعنی سرفه کردن زیاد برای بیش از یک ساعت یا سه حمله سرفه یا بیشتر در طول ۲۴ ساعت. کسانی که به دلیل بیماری‌های مزمن مثل بیماری مزمن انسدادی ریه سرفه دارند، در صورت ابتلا به کرونا، سرفه‌شان بدتر می‌شود. در صورت سرفه مدام که تازه ایجاد شده، آزمایش کرونا بدهید.

بر اساس برخی گزارش‌ها، کودکان در صورت ابتلا به کرونا کمتر دچار علائم تنفسی می‌شوند. در آنها تب و سردرد بیشتر شایع است و دچار خستگی و بثورات پوستی می‌شوند.

در صورت بروز علائم اصلی کرونا چه کنیم؟

در صورت بروز علائم اصلی کرونا آزمایش بدهید. این علائم ممکن است در سرماخوردگی عادی و آنفلوآنزا هم بروز کنند ولی حتی اگر حالتان بد هم نباشد، برای جلوگیری از انتشار، آزمایش کرونا بدهید و خود را ایزوله کنید.

اگر عطسه می‌کنم، یعنی کرونا گرفته‌ام؟

عطسه علامت کرونا نیست و احتیاجی نیست تست بدهید مگر اینکه تب هم کرده باشید، سرفه کنید یا حس بویایی و چشایی خود را از دست داده باشید.

قطرک‌هایی که با عطسه پخش می‌شوند می‌توانند باعث انتقال عفونت شوند، به همین دلیل موقع عطسه با دستمال دهانتان را بپوشانید، بعد دستمال را دور بیندازید و دستتان را بشویید.

اگر آبریزش یا گرفتگی بینی داشته باشم چه؟

آبریزش یا گرفتگی بینی در سرماخوردگی شایع است اما در کرونا بعید است و اگر علامت دیگری ندارید شاید لازم نباشد تست کرونا بدهید.

اگر حالم خیلی بد باشد؟

کرونا طیفی از علائم خفیف تا شدید دارد. برخی افراد بدون علامتند اما می‌توانند این ویروس را منتقل کنند. این علائم ممکن است تا دو هفته بعد از تماس با ویروس بروز کنند ولی معمولا حدود پنج روز بعد ظاهر می‌شوند.

تنگی‌نفس می‌تواند نشانه عفونت شدید کرونا باشد. اگر نفس کشیدن برایتان سخت شده با پزشک مشورت کنید. اگر تنگی‌نفس ناگهانی و شدید است با اورژانس تماس بگیرید.

به یاد داشته باشید:

* مرتب دستتان را بشویید
* وقتی حفظ فاصله اجتماعی ممکن نیست، صورت خود را بپوشانید
* سعی کنید فاصله اجتماعی را با افرادی که در خانه شما زندگی نمی‌کنند حفظ کنید
* در آستانه زمستان، در مورد واکسن آنفلوآنزا با پزشک مشورت کنید

 

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم