رعایت تعرفه دستمزد، اصلی‌ترین خواسته‌ی کارشناسان است

کد خبر: 
۱۵۴۳
رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان:

رعایت تعرفه دستمزد، اصلی‌ترین خواسته‌ی کارشناسان است

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در نشست با رییس‌کل دادگستری استان و معاونین او اظهار داشت: رعایت تعرفه دستمزد، اصلی ترین خواسته‌ی کارشناسان است.

به گزارش خبرنگار زرک؛ در این نشست که به مناسبت هفته‌ی قوه قضاییه در سالن جلسات دادگستری کل برگزار گردید، حجت والیزاده با تبریک این مناسبت به رییس‌کل دادگستری و مجموعه‌ی دستگاه قضایی استان گفت: یکی از بارزترین جلوه‌های دموکراسی در نظام جمهوری اسلامی، استفاده از کارشناسان مستقل با صلاحیت‌ها و تخصص‌های گوناگون و کسب نظر از آن‌ها در پرونده‌های قضایی است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از پرونده‌ها با نظریه‌ی کارشناسان رسمی دادگستری منتج به نتیجه می‌شود بیان داشت: افتخار می‌کنیم که با قوه قضاییه همکاری می‌کنیم و خودمان را جزیی از دستگاه قضایی می‌دانیم.

والیزاده با اشاره به مشکلات پیش روی کارشناسان رسمی دادگستری افزود: متاسفانه در حال حاضر تعداد ۱۱۶۰ کارشناس خبره در استان وجود دارند که تعداد ۶۳۰ نفر از آن‌ها فعال هستند و  این تعداد فقط در سال ۹۸ حدود سه میلیارد تومان دستمزد کارشناسی دریافت نموده‌اند.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان خاطرنشان ساخت: این در حالی است که کارشناسان خبره، هیچ کدام از تعهدات کارشناسان رسمی را ندارند و در عین حال نظارت‌های ساختاری که بر فعالیت کارشناسان رسمی می‌شود، مشمول کارشناسان خبره نمی‌شود.

والیزاده با تاکید بر اینکه بر اساس تاکیدات بزرگان دینی، زمانی که آب هست، تیمم باطل است، تصریح کرد: وقتی در همه‌ی رشته‌ها کارشناس رسمی داریم، استفاده از کارشناسان خبره جایز نیست.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان کانون سالیانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان بابت تمدید پروانه و ابطال تمبر به حساب قوه قضاییه واریز می‌نمایند، بیان داشت: علاوه بر این، تمامی کارشناسان رسمی دادگستری دارای پرونده مالیاتی هستند و در این حوزه هم مالیات‌شان را پرداخت می‌کنند.

والیزاده با اشاره به اینکه کارشناسان خبره حتی سوگند کارشناسی هم ادا نمی‌کنند، گفت: از آن طرف کارشناسان رسمی دادگستری سوگند یاد می‌کنند که پایبند اصول انسانی، اخلاقی و دینی باشند و علاوه بر آن، از طریق دادسرای انتظامی کانون هم نظارت ویژه‌ای بر عملکرد و فعالیت آن‌ها می‌شود.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان افزود: این در حالی است که بر عملکرد کارشناسان خبره، نظارت حرفه‌ای صورت نمی‌گیرد؛ اگرچه دستگاه قضایی به صورت غیر مستقیم ممکن است نظارت‌هایی داشته باشد.

والیزاده با بیان اینکه کانون کارشناسان رسمی دادگستری در تمام رشته‌ها و شهرستان‌ها دارای کارشناس است و چنانچه بعضا کمبودی هم در این زمینه وجود داشته باشد، می‌توان بر اساس قانون از کارشناسان رسمی استان‌های همجوار استفاده نمود؛ بنابراین منطقی نیست که این توان و تخصص نادیده گرفته شده و از سایر کارشناسان استفاده شود.

وی افزود: انتظار می‌رود رییس‌کل دادگستری لرستان یک بار و برای همیشه با صدور دستوراالعمل و بخشنامه به این مسأله‌ی غیرقانونی و تخلف علنی پایان دهد.

توجه قضات دادگستری در ارجاع امر کارشناسی به مسأله‌ی صلاحیت علمی و منطقه‌ای کارشناسان هم خواسته‌ی دیگری بود که والیزاده با تاکید بر آن تصریح کرد: با توجه به اینکه در همه‌ی رشته‌ها کارشناس رسمی دارای صلاحیت داریم، انتظار می‌رود قضات محترم دادگستری به این موضوع هم توجه داشته باشند تا شرایطی به وجود بیاید که کارشناسان رسمی دادگستری نه در منطقه‌ای غیر از منطقه‌ی حوزه‌ی صلاحیتش اظهارنظر کند و نه در رشته‌ای غیر از آنچه که در آن تخصص و صلاحیت دارد.

رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در بخش دیگری از سخنانش به لزوم رعایت تعرفه‌ی دستمزد کارشناسی ابلاغ شده از سوی رییس محترم قوه قضاییه اشاره و تصریح کرد: سال گذشته تعرفه‌ی جدید دستمزد کارشناسی ابلاغ گردید که متاسفانه قضات محترم دادگستری در بسیاری از موارد تنها درصدی از آنچه به عنوان حداقل دستمزد تعیین شده را برای کارشناسان در نظر می‌گیرند.

والیزاده با بیان اینکه رعایت تعرفه دستمزد، اصلی‌ترین خواسته‌ی کارشناسان است اظهار داشت: البته بر اساس قانون، برای موارد خاص پیش‌بینی شده که سه مورد کارشناسی معاضدتی و بدون چشمداشت مالی صورت گیرد که خوشبختانه کارشناسان کانون در این زمینه همواره مساعدت لازم را داشته‌اند.

صدور اجازه‌ی عکسبرداری از اوراق پرونده‌ی قضایی در شعب دادگاه و تدارک فضای مناسب برای بررسی پرونده توسط کارشناس هم از دیگر خواسته‌هایی بود که رییس کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان در این جلسه مطرح نمود و مدیر حفاظت اطلاعات دادگستری لرستان در هر دو مورد قول مساعد داد./

 

برچسب‌ها: 
کانون کارشناسان رسمی دادگستری لرستان - حجت والیزاده

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم