جهش تولید در لرستان امکان‌پذیر نیست!

جهش تولید در لرستان امکان‌پذیر نیست!

پایگاه خبری زرک ـ سیداصغر قاسمی موسوی

بیش از سه سال است در پی راه اندازی یک مجموعه تولیدی هستم، اما با همه اطلاعاتی که در این زمینه جمع کرده‌ام و صرف چندین میلیون هزینه هنوز موفق به شروع کار نشده‌ام؛ قضیه به حدی طول کشیده که خیلی‌ها به تمسخر به آن می‌نگرند.

سال گذشته دلخوش به شعار «رونق تولید» بودم، ولی گویی لرستان جزیی از ایران نیست. علت این بی‌رونقی در تولید را می‌توان در بروکراسی نفس‌گیر اداری، عدم نظارت دستگاه‌های نظارتی و سلیقه‌ای عمل کردن سیستم بانکی و به طور کلی عدم هماهنگی بین همه این دستگاه‌ها دانست.

حالا علت عدم گرایش جوانان به کارهای تولیدی و میل و رغبت‌شان به کسب و کارهای دیگر به ویژه مشاغل دولتی و مشاغلی از جمله دلالی را از عمق وجود درک می‌کنم و متوجه می‌شوم که چرا جوانان در جستجوی کار، راهی شهرهای صنعتی می‌شوند.

اگر بخواهیم موانع و ترمزهای تولید در لرستان را برشماریم آنقدر زیاد است که برخی‌شان از قلم می‌افتد. استانداری و سیستم نظارتی‌اش که ظاهر امر سیستم بانکی را زیر مجموعه خود نمی‌دانند و برای بحث تولید برنامه خاصی ندارد! جهاد کشاورزی که گویی با بانک‌ها در ستیز است! بانک‌ها نیز انگار عدم پرداخت تسهیلات برایشان امتیازی دارد و در این سیستم هر کس برای خودش ساز جداگانه‌ای می‌نوازد.

در بحث زیرساخت گرفتن مجوز چاه آب به قیمت‌های گزاف واگذار می‌شود و در بیشتر مواقع امکان‌پذیر نیست، نمی‌دانم وقتی مجوز آب در لرستان ممنوع است و یا به صورت مخفیانه واگذار می‌شود، چطور طرح‌های تولیدی می‌خواهد شکل بگیرد!

برای گرفتن مجوز برق و گاز بایست به زمین و زمان متوسل شد و چندین ماه فقط منتظر نوبت خاموشی برای وصل برق بود!

خلاصه کلام در نبود نظارت در این سیستم کارهای تولیدی به کندی تمام پیش می‌روند و لرستان به جا مانده از «رونق تولید» از «جهش تولید» هم جا خواهد ماند.

ظاهر امر مثل ستاد «رونق تولید»، برای پر کردن ساعات اضافه کاری ستاد «جهش تولید» هم تشکیل شده سوالی که در این بین مطرح است این است که این جلسات چه خروجی ملموسی برای تولید استان به جز ارائه چند آمار و گزارش تکراری داشته است! گزارشات تهیه شده در صدا و سیما حول محور جهش تولید همه چیز تولید را گل و بلبل نشان می‌دهند، ولی واقع امر چیز ملموسی دیده نمی‌شود.

تولید کنندگان یا درگیر استعلامات نفس‌گیر اداری در راهرو ادارات سرگردان هستند و یا در بلاتکلیفی درگیر با سیستم بانکی هستند.

استاندار، معاونان محترم‌شان، فرماندار، رییس سازمان جهاد کشاورزی و سایر مسئولان امری که  عضو ستاد جهش تولید هستند خواهشمندیم به صورت شفاف توضیح دهند که در سال «رونق تولید» چه اتفاقی برای تولید استان افتاد که قرار است در سال «جهش تولید» ادامه یابد؟!/

 

نویسنده: 
سیداصغر قاسمی موسوی

مقاله

یادداشت

گزارش

گفتگو

پربیننده‌ترین خبرها

فيلم | بازسازي صحنه قتل ميدان شهدا بروجرد
امروز صبح انجام شد؛
فرمانده نیروی انتظامی الیگودرز خبر داد:
در همایش بزرگداشت روز پرستار؛
فرزند عضو شورای شهر مرکز لرستان بر اثر کرونا درگذشت
.
رییس اداره مسافر راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان خبر داد:

چشم سوم